Recensie: 'SPHINX' - Een razend spannende thriller met Hollywood-flair

zondag, 24 maart 2024 om 16:00
column 3
Regisseur Diederik van Rooijen, bekend van zijn werk aan de hitseries Penoza en Anoniem, heeft met zijn nieuwe productiebedrijf Horizon Film voor het eerst laten zien wat ze in huis hebben. In afwachting van de Netflix-film over de Apple Store in Amsterdam en de gloednieuwe misdaadserie Suga kunnen Videoland-kijkers nu aan de slag met de thrillerserie SPHINX. Van Rooijen weet te verrassen met een gedurfde productie waarbij het schrijfwerk uitmuntend is, het camerawerk subliem en de ontknoping Hollywood-waardig.
In SPHINX draait alles om de mysterieuze verdwijning van Minke Moorman, gespeeld door de getalenteerde Roemeens-Nederlandse actrice Andrea Vass. Haar verdwijning zet het leven van de familie Moorman op zijn kop. Vader Lucas (Marcel Hensema), een politieagent met een drankprobleem, moeder Eva (Rifka Lodeizen), een burgemeester die na de verdwijning een relatie begint met een collega, en zoon Teun (Sil van der Zwan) worden allen geconfronteerd met de mysterieuze gebeurtenissen rond Minke's onverwachte terugkeer, drie jaar later.
SPHINX biedt een aaneenschakeling van mysterie en spanning waarbij niets is wat het lijkt. Het scherp geschreven plot onthult pas halverwege het eerste seizoen enige duidelijkheid over de motieven achter Minke's ontvoering en haar plotselinge terugkeer. De puzzelstukjes vallen tegen het einde van het seizoen perfect op hun plek. Van Rooijen weet de kijker aan het scherm gekluisterd te houden met sublieme plottwists en een emotioneel spannende ontknoping. Het motief van 'De Sphinx' (Sallie Harmsen), het brein achter de ontvoering van Minke, wordt op overtuigende wijze gerechtvaardigd.
Met zijn Belgische en Nederlandse agenten, Fenna Franken (Ruth Bequart) en Asha Trustful (Joy Wielkens), doet SPHINX soms denken aan een Nederlandse spin-off van True Detective. Hoewel de chemie tussen de twee agenten geweldig is, voelt de onverwachte romance tussen hen enigszins geforceerd aan, waarbij ook de seksuele spanning overbodig lijkt.
De vergelijking met True Detective is wat mij betreft zeker op zijn plaats, mede ook vanwege de mysterieuze after-credits scene die de deur openzet voor een tweede seizoen. De serie voelt op veel momenten soms Amerikaans aan wat enerzijds voor een gedurfde en unieke productie zorgt, zelden vertoond in een Nederlandse serie, maar anderzijds lijkt de grootsheid niet altijd even goed te matchen in een Nederlandse setting. Het is bijna zonde dat SPHINX alleen op Videoland te zien is aangezien de serie wat mij betreft zeker de potentie heeft om internationaal goed te scoren.
Desondanks is Sphinx van begin tot einde een spannende rit met een aaneenschakeling van interessante plotwendingen en goed schrijfwerk die aardig in de buurt komt van grote producties als Ozark, True Detective of soortgelijke donkere thrillerseries uit Amerika. Het camerawerk van Rolf Dekens is ook het benoemen waard waarbij sommige shots – met name in de laatste aflevering – on-Nederlands gaaf aanvoelen. Chapeau!
Terwijl Van Rooijen werkt aan zijn nieuwe misdaadserie Suga en Bobby Boermans zich waagt aan een Netflix-film over een gijzeling in de Apple Store, wordt het misschien ook tijd dat Horizon Film zich gaat wagen aan een Engelstalige productie, met internationale acteurs. Maar een tweede seizoen van Anoniem en het spannende vervolg op Sphinx is uiteraard ook geen straf!