Wanneer de begaafde en intrigerende studente Cairo Sweet
(Jenna Ortega) een schrijfopdracht aanneemt van haar literatuurdocent Jonathan
Miller (Martin Freeman), volgt er een stroomversnelling van erotische
insinuaties die uiteindelijk uitmondt in een politiek schaakspel.
Millers Girl is te zien als een fusie tussen American Beauty
(1999) en The Addams Family (1991), met een vleugje Cruel Intentions (1999).
Het thema – de broeiende erotiek tussen een adolescente studente en een
volwassen man die door zijn echtgenote wordt afgewimpeld en genegeerd – is
sterk geïnspireerd door American Beauty. De sfeer en de setting – een saai
dorp, omgeven door uitgestrekte bossen, waar normaal niets gebeurt en iedereen
in een groot gotisch landhuis lijkt te wonen – lijken dan weer gekopieerd uit
The Addams Family.
Er zit veel aandacht in de decorstukken en kostuums. Millers
Girl wil een eigen stempel drukken qua schoonheidsvoorkeuren, en slaagt hier uitmuntend
in. De hoofdrolspelers zijn goed gecast: zowel de vurige en verleidelijke Jenna
Ortega als haar sletterige of politiek-correcter uitgedrukt: avontuurlijke en biseksuele vriendin
Winnie Black (Gideon Adlon), die net als in American Beauty om te beginnen het
hele intrige in gang zet. Je hebt Martin Freeman in de rol van ogenschijnlijk
sullige leraar, die zich ongeveer als in de film Fargo (1996) door zijn
echtgenote tegelijkertijd laat opgeilen en vernederen.
Deze film verdient een uitvoerige analyse vanwege alle diepe
thema’s die erin verwerkt zijn. De isolatie van het geheel, het letterlijk
omringd zijn van de statige landhuizen door broeierige bossen en velden, laat
de suggestie open dat het allemaal een droom is – een literair visioen van een
schrijver wiens fantasie op hol slaat in een onbevredigend huwelijk. Miller
wordt letterlijk door zijn vrouw verbannen naar een schuurtje om zich af te
sjorren, en betreedt tegelijk de villa van zijn hoogbegaafde studente om haar
als een nimf op bed te leggen, met haar billen tegen zijn heupen gevleid terwijl
ze hem voorleest uit eigen werk.
De beperkingen van dit
review-format in acht nemende, roep
ik iedereen op om deze film te gaan zien. Het is een kunstwerk dat je meermaals
moet bekijken om alle thema’s en diepere lagen recht te kunnen doen.
Bijvoorbeeld het thema van de subversieve seksualiteit: de verdrongen,
opgekropte aantrekkingskracht tussen leraar en studente, met daar tegenover de
meer expliciete toespelingen op seksualiteit die maatschappelijk wél
geaccepteerd zijn – een contrast dat het personage Cairo Sweet in de film ook
uitdrukkelijk bekritiseert.
Tot slot wil ik zeggen dat het een nogal onamerikaanse film
is voor een Amerikaanse film: de ambivalentie omgang met moraliteit – hoe eerlijk
en tegelijk oneerlijk de personages zijn tegenover zichzelf en anderen; hoe ze
zich laten verleiden in het vertroebelen van hun motieven en elkaar daarbij
opportunistisch duwtjes in de rug geven; elkaar gebruiken om hun eigen
chtonische verlangens voor zichzelf goed te praten, om dan op het moment
suprême weer resoluut terug te veren en alle ambivalentie te ontkennen – het loont
de moeite om deze film zorgvuldiger te analyseren!
Volg
Sid via Telegram – en steun
hem via BackMe!Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter en Instagram!