De Nederlandse regisseur Martin Koolhoven heeft een neusje voor talent en geeft
Nederlandse filmmakers de kans om via zijn programma Koolhoven
Presenteert de kijker elke week een genrefilm voor te schotelen, die
laat zien dat we in Nederland echt wel weten hoe we een goede film moeten
maken. Met alweer twee films achter de rug was het afgelopen weekend eindelijk
de beurt aan de langverwachte horrorfilm Binary van de
getalenteerde filmmaker David Jan Bronsgeest.
De
film draait om Nisha, een Pakistaanse transvrouw die naar Nederland is gekomen
om haar transitie te voltooien en wat geld probeert bij te verdienen met
erotische performances op vage, duistere plekken. Nisha heeft veel aan haar
hoofd; zo valt haar broer haar bijvoorbeeld lastig omdat hij zich zorgen maakt om haar
veiligheid. Transpersonen zijn namelijk volgens de broer nog weleens
slachtoffer van hevige geweldsincidenten. Maar, dan is er ook nog een innerlijke
demon die haar overal achtervolgt.
Wanneer Nisha haar
innerlijke demon letterlijk uitkotst, begint de ellende. Voor zover ik het
begrepen heb, gaat het hier om haar mannelijkheid die haar lijkt te
achtervolgen. Het is dus niet alleen een figuurlijk gevecht met een innerlijke
demon, maar ook een letterlijk gevecht. Erg slim en tof uitgewerkt van Bronsgeest. In eerste instantie lijkt de
duistere dubbelganger van Nisha zich te richten op degenen die haar kwaad
willen doen, waarna pas later in de film ze zelf de confrontatie aangaat met haar demon.
De muziek van Michiel Marsman verleent de film een huiveringwekkende intensiteit die op zichzelf al de moeite waard is om te benoemen. De opgebouwde spanning, bijvoorbeeld door een knipperende zaklamp, samen met de duistere klanken van Marsman, tilt de film naar een hoger niveau. Er lijkt een geboren horrorcomponist te schuilen in Marsman!
Fenomenaal!
Maar laat ik de
loftrompet even aan de kant schuiven en toch wat kritische noten kraken.
De gebeurtenissen die leiden tot de geweldsexplosie in de film zijn wel erg
kort door de bocht. Wanneer er tijdens een vrijgezellenfeest in een leegstaand
clubhuis de hele zaak uit de hand loopt omdat de vrijgezel in kwestie meer
wil maar al snel ontdekt dat Nisha's transitie nog niet is voltooid. Als hetero
man kan dit wellicht geen aangename ervaring zijn, maar de escalatie die daarop
volgt slaat echt helemaal nergens op.
Zeker de hele scène met de dweil die
tevoorschijn wordt getoverd, waar handelingen mee worden verricht die wederom
buiten proportioneel zijn. Ook als je een musculaire baviaan bent die strak van
de testosteron staat, kan ik me niet voorstellen dat je zó ver gaat om iemand
toe te takelen. De verfijnde storytelling in de film doet zichzelf hiermee
tekort.
Wanneer de demon zint op
wraak, volgt er een ware slachtpartij waarbij de moordscènes allemaal fantastisch zijn gefilmd.
Wederom wel één puntje van kritiek: er wordt op een gegeven moment iemand compleet
toegetakeld met stenen rotsblokken. Dat voelt een beetje out of place; waarom
hier niet gekozen is voor – om maar wat te noemen – een buis van een
waterleiding of iets dergelijks, in ieder geval geen stenen die random al klaar
lagen om flink mee uit te halen.
Bronsgeest probeert wel
écht iets unieks te doen, en dat valt te prijzen. Vooral de moordscènes zijn
strak en gewelddadig, goed gefilmd, ondersteund met bijzonder sterke muziek en
vernuftige visuele trucjes die op fantastische wijze de spanning opdrijven. Actrice Inaya Zarakhel die Nisha vertolkt weet, voornamelijk als haar duistere dubbelganger,
indruk te maken. Het deed sterk denken aan Bonnie Aarons die de angstaanjagende
non speelt in The Nun.
De film is een gewaagde
unieke horrorfilm die – zéker voor Nederlandse begrippen – zich uitmuntend
staande houdt. Binary krijgt als beoordeling een 6.9/10. Volgende week presenteert
Martin Koolhoven de vierde film Trauma P*rn Club
van filmmaker Michael Middelkoop. Binary is terug te
kijken via NPO Plus, bekijk hieronder de trailer.
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter en Instagram!