De Nederlandse filmcomponist Michiel Marsman timmert hard aan de weg. Momenteel is hij op het Sundance Filmfestival voor de wereldpremière van Krazy House, de spraakmakende nieuwe film van Steffen & Flip, de creatieve breinen achter de legendarische New Kids. We spraken met de componist onder andere over zijn werk voor de films Krazy House en Binary, die momenteel te zien zijn op het IFFR – het Filmfestival van Rotterdam. Ook onthult de componist zijn ambities voor de toekomst.
Marsman lijkt zich helemaal thuis te voelen in het horrorgenre en hoopt zichzelf te ontpoppen als een van de "nieuwe grote horrorcomponisten in Europa". De horrorfilmBinary, onderdeel van Koolhoven Presenteert (het talentenprogramma van regisseur Martin Koolhoven), wordt mede gedragen door de fenomenale muziek van Marsman, die nog meer grootse plannen heeft binnen het horrorgenre.
We hebben hoge verwachtingen van de nieuwste film Krazy House. Echter, na het bekijken van de eerste beelden, inclusief de indrukwekkende muzikale composities die u heeft gemaakt, zijn we enigszins verrast. De muziek die wordt gebruikt voor bepaalde scènes heeft een oer- en bijna Viking-achtig karakter; het is werkelijk fenomenaal! Wat bracht u ertoe om deze benadering te kiezen?
"Voordat ik daadwerkelijk geluid en muziek ga produceren, zoek ik vaak eerst naar een concept. Wat wordt het geluidspalet van de score? Eigenlijk zoals een schilder zijn kleuren mengt voordat hij daadwerkelijk gaat schilderen. Een concept waarmee ik kan beginnen en dat me dwingt en inspireert!"
"Het tweede deel van Krazy House bestaat uit een grote gewelddadige clash tussen de Russische en Amerikaanse familie. Wodka versus Jezus, Oxycodon versus Stolichnaya, met veel bloed, horror en geweld. Op basis van deze twee uitersten kwam ik tot het volgende klankpalet: Russisch mannenkoor, dreigend en dronken van geweld; Kerkorgel, het instrument van de kerk, zwaar en dramatisch.En dan voor de horror en spanning: Pulserende bassen; Grote drums; Akelige, oncomfortabele strijkers en Ziedende gitaren."
Ook lijkt het contrast opvallend groot, met de vrolijke klanken aan het begin van de film die direct doen denken aan een aflevering van FRIENDS of andere soortgelijke sitcoms. Dit moet een aanzienlijke omschakeling zijn; kunt u ons meer vertellen over hoe dit creatieve proces verloopt? Werkt u aan verschillende aspecten van de film tegelijkertijd?
"Nee, zeker niet. Elke film vereist zijn eigen aanpak, zo ook Krazy House. Na het lezen van het script en de eerste gesprekken met Stef en Flip, besloten we dat ik eerst zou beginnen met het maken van de sitcom-tune, nog voor de opnames. Dit zodat ze de tune en het bijbehorende bumperpakket al tijdens het filmen en de eerste montage konden gebruiken. Ook kun je als componist niet tegelijkertijd in zeer verschillende werelden stappen. Ik duik echt in zo'n wereld en ga er dan helemaal in op. In dit geval in de wereld van dat naïeve alles-is-goed jaren negentig gevoel. Vaak kleed ik mezelf zelfs ook een beetje naar de muziek die ik ga maken, hahahaha! Zo heb ik een hele verzameling horror T-shirts in de kast."
"PS: Een bumperpakket bestaat uit allemaal typische korte muziekstukjes om van de ene scène naar de volgende te gaan, van scène A naar B. Sommige energiek, andere gevoelig. Iedereen kent ze wel en ze zijn echt exemplarisch voor het sitcomgenre. Voor het tweede deel van Krazy House besloten we te wachten met componeren totdat er een eerste versie van de film was. Het is vaak toch heel anders dan je je hebt voorgesteld tijdens het lezen van het script, de daadwerkelijke film. Het acteren, de sfeer en alles. Dat is vaak toch wel essentieel en ook super inspirerend om op te werken. Ook kan ik mezelf dan onderdompelen in deze wereld."
De film zal worden vertoond op het Sundance Film Festival dit jaar, wat een groot internationaal podium biedt. Hierdoor zal de aandacht hoogstwaarschijnlijk ook gericht zijn op de muziek in de film. Ambieert u een internationale carrière? Wat zijn uw plannen voor de toekomst?
"Nou, dat hoop ik dan maar! De ambitie is er zeker. Over muziek wordt vaak niet heel veel gesproken, echter is zowel de film als de muziek van Krazy House echt heel opvallend. Dus ik ben benieuwd of daar mooie dingen uit voort gaan komen. Ik zou het fantastisch vinden om de kans te krijgen om aan internationale projecten te werken, bijvoorbeeld met iemand als Ari Aster of het team achter Talk To Me. De plannen voor de toekomst zijn om door te groeien tot een van de nieuwe horrorcomponisten in Europa. Voor de nabije toekomst staat er een vette horrorfilm genaamd "Meet Jimmy" op de planning met David Jan Bronsgeest, zin in!"
In de film "Binary" worden duistere klanken gebruikt om de spanning van de horrorfilm te vergroten, inclusief de bekende jumpscares. Hoe komt u op het idee voor dergelijke klanken? Is er een specifiek instrument dat u vaak gebruikt voor dit doel? Wat maakt een bepaald geluid of muziekstuk geschikt voor een effectieve jumpscare?
"Stilte voor de storm. Gasgeven en weer terug. Het schrikmoment is een delicate timing van beeld, geluid en muziek. Een ballet. Soms schep je verwachtingen, soms laat je ze weg en langzaam tijdens de film bouw je dan op naar een aantal ultieme jumpscares. Er zijn niet echt specifieke instrumenten die worden gebruikt voor de opbouw. Maar het zijn wel vaak klanken die onheilspellend klinken, die niet echt te plaatsen zijn, en een oncomfortabel gevoel geven. Je voelt dat dit gaat niet goed. Soms wordt dat dan dus ingelost, soms ook niet en dan... F.CK! Op de scare zelf is het lekker om een echt hard pijnlijk signaal te gebruiken, dus echt iets dat pijn aan je oren doet. Denk bijvoorbeeld aan een harde klap met een hamer op een grote metalen buis."
Als u de kans zou krijgen om de muziek voor één bestaande film opnieuw te verzorgen, welke film zou dat dan zijn?
"Het eerste wat in me opkomt is ET. Dat aardige lieve alienfiguurtje veranderen in een gemeen angstaanjagend monster!"
Zijn er filmcomponisten waar u naar opkijkt of die u inspireren?
"Best een moeilijke vraag. Dit komt omdat vaak de samenwerking tussen regisseur en componist zo inspirerend is. Maar als ik er een paar mag noemen, dan Joseph Bishara, Jóhann Jóhannsson, Hildur Guðnadóttir, Ennio Morricone en György Ligeti."
Kunt u ons kort meenemen in het proces van het maken van filmmuziek? Wordt er al aan de muziek gewerkt op basis van het script, of wacht u tot u de beelden ziet voordat u aan de slag gaat?
"Om te beginnen is er niet één weg naar Rome. Je begint vaak met het vergaren van zoveel mogelijk informatie en inspiratie. Dus het lezen van het script en/of synopsis en uiteraard gesprekken met de regisseur, soms ook de producent en editors. Afhankelijk daarvan maak je dan een plan. Soms begin je vooraf, soms tijdens de montage en soms als die al helemaal klaar is."
Is er iets wat u graag nog wilt delen met onze lezers?
"Muziek is het mooiste dat er is en life is too short to waste."
Wij willen Michiel Marsman van harte bedanken voor zijn tijd en wensen hem veel succes in zijn verdere carrière. Het is fantastisch om te zien dat een Nederlandse filmcomponist internationaal zo succesvol is. We kijken ernaar uit om nog veel meer van Marsman te horen in de toekomst!
Wil je meer weten over Michiel? Volg hem dan op Instagram!Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter en Instagram!