Recensie: 'Venus' - Angstaanjagend liefdesverhaal boordevol futuristische flair

zaterdag, 10 februari 2024 om 15:39
venus2
Nederlandse filmicoon Martin Koolhoven introduceert met zijn programma "Koolhoven Presenteert" veelbelovende filmmakers die de kans krijgen om hun unieke genrefilms aan het Nederlandse publiek te tonen. De eerste film in deze reeks is de sci-fi horrorfilm Venus, geregisseerd door de getalenteerde regisseur Gonzalo Fernandez. Deze film, die op het IFFR zijn première beleefde, speelt zich af in een toekomst waarin alle mannen wereldwijd plotseling massaal zelfmoord plegen.

Let op: Dit bericht bevat spoilers
Het verhaal volgt Joyce, vertolkt door Sinem Kavus, die geen rust kan vinden en probeert de herinneringen aan haar geliefde Job, gespeeld door Jonas Smulders, levendig te houden met behulp van Nostalgyl. Dit controversiële bedrijf dompelt gebruikers letterlijk onder in een zee van rooskleurige herinneringen.
Deze premisse klinkt op zijn minst intrigerend, en dat is dan ook precies waar we van houden. Venus is een sterk startschot in Koolhoven’s nieuwe reeks, waarbij de kijker, zonder dat het verhaal zichzelf tot in detail uitlegt, wordt meegenomen in een fenomenaal 'Wat als'-scenario. Het wekt als kijker wel direct de vraag op hoe de wereld eruit zou zien als alle vrouwen plotseling zouden verdwijnen; voer voor een tweede film?
Ondanks dat vrouwen nu de controle hebben, is de wereld van Venus allesbehalve zachtaardig; het is bikkelhard, mysterieus en ronduit angstaanjagend. Naarmate het verhaal zich ontvouwt, wordt duidelijk dat Joyce, verbannen uit Nostalgyl vanwege overmatig gebruik, zich wendt tot een duister alternatief dat haar meesleurt in een futuristische en angstaanjagende cult. Hier proberen ze door middel van herinneringen de mannen weer tot leven te wekken.
Het proces van het tot leven wekken van mannen wordt op indrukwekkende wijze weergegeven als body horror op zijn best. Joyce's eerste poging mondt uit in een ware nachtmerrie, en wanneer het proces niet volledig wordt doorlopen, ontstaan er misvormde varianten. Deze worden door de vrouwen van de bizarre cult gebruikt als hun slaaf, wat uiteindelijk behoorlijk tegen hen gaat werken.
Hoewel we het einde van de film voor degenen die nog moeten kijken in het midden zullen laten, presenteert de film zich wat ons betreft vooral als een verhaal over het omgaan met verlies en de verwerking ervan. Het najagen van het verleden en het willen terughalen van wat ooit was, levert niet het gehoopte resultaat of de juiste vorm van bevrediging op.
Cijfer: 7.2/10
Venus slaagt erin dit thema op een boeiende manier te verkennen en dient als een veelbelovend startschot voor wat nog komen gaat in de reeks van Koolhoven Presenteert. Vanavond staat de rampenfilm NL-Alert op het programma, te zien om 22.00 op NPO 3. Ga jij kijken? Venus is terug te zien via NPO Plus.