Recensie: 'The Boys Seizoen 4' - Brutale en briljante opmaat naar een episch slotstuk

vrijdag, 28 juni 2024 om 14:15
column 312
Het vierde seizoen van The Boys is inmiddels vijf afleveringen onderweg, en met de nieuwste aflevering nu te zien op Prime Video is het duidelijk dat seizoen vier opnieuw de kwaliteit van voorgaande seizoenen weet te evenaren. We hebben het hele seizoen kunnen bekijken en we kunnen niets anders concluderen dan dat het weer net zo bruut is – op sommige momenten zelfs opnieuw een stap verder gaat – en een uitstekende opmaat is voor het ultieme conflict in het vijfde en laatste seizoen.
Het nieuwe seizoen begint met de rechtszaak tegen Homelander (Antony Starr). De rechtszaak en de aankomende verkiezingen vormen de ruggengraat van het seizoen, waardoor de show haar politieke allegorieën verder uitdiept.
Een belangrijke toevoeging aan het nieuwe seizoen is de introductie van het anti-supevirus, een verhaal dat voortkomt uit de spin-offserie Gen V. De manier waarop deze twee werelden samenkomen, is indrukwekkend verweven en goed te volgen voor kijkers die de spin-off niet hebben gezien. Het is een gewaagde zet om zo'n ingrijpende plotwending in te voeren, maar showrunner Eric Kripke slaagt erin om het op een overtuigende manier te integreren.
De karakterontwikkelingen zijn dit seizoen bijzonder sterk. Billy Butcher (Karl Urban) wordt geconfronteerd met zijn sterfelijkheid na het gebruik van het experimentele Temp V. Zijn interacties met het nieuwe personage Joe Kessler, gespeeld door Jeffrey Dean Morgan, zijn een interessante toevoeging waarbij Morgan nu al een favoriet van de fans is geworden (en er wordt zelfs al gehint naar een spin-off!).
De relatie tussen Homelander en zijn zoon Ryan (Cameron Crovetti) voegt een broodnodige, emotionele lading toe aan het verhaal. Ryans groeiende bewustzijn van de ware aard van zijn vader en zijn eigen krachten zorgen voor enkele van de meest aangrijpende momenten in de serie. Antony Starrs vertolking van Homelander, een knettergestoorde, psychopathische superheld, blijft een van de sterkste punten van de serie en stelt ook in het vierde seizoen niet teleur.
Naast de hoofdpersonages zien we ook de terugkeer van diverse personages uit Gen V en nieuwe toevoegingen zoals Firecracker (Valorie Curry) en Sister Sage (Susan Heyward). Firecracker, met haar extreemrechtse podcast en blinde loyaliteit aan Homelander, en Sister Sage, met haar superintelligentie en complexe motivaties, voegen een frisse wind toe aan het reeds rijke ensemble van ‘supes’ in de serie.
Een van de sterkste aspecten van The Boys blijft de manier waarop de serie de absurditeit van de superheldencultuur en de hedendaagse politiek blootlegt. De satirische toon, gecombineerd met bloederige actie en extreem schokkende momenten, blijft ook in het vierde seizoen indruk maken.
Hoewel seizoen 4 misschien niet zo gefocust is als zijn voorganger, vooral door de vele verhaallijnen en nieuwe personages die door elkaar heen lopen, blijft The Boys een indrukwekkend stukje televisie. Het onderzoekt diepere thema's zoals macht, corruptie en morele ambiguïteit, terwijl het trouw blijft aan zijn kern van zwarte humor en rauwe actie.
Kortom, het vierde seizoen van The Boys is een triomf. Het balanceert briljant tussen satire en serieuze thema's en biedt zowel vermaak als stof tot nadenken. Dit seizoen bevestigt opnieuw waarom The Boys een van de meest unieke en boeiende series van dit moment is.
★★★★☆