Recensie: '3 Body Problem' - Een fenomenale vertaling van boek naar scherm

woensdag, 20 maart 2024 om 17:30
3bp 102 unit 03502rc
Vanaf morgen presenteren David Benioff en D.B. Weiss (bekend van Game of Thrones) samen met Alexander Woo (bekend van The Terror: Infamy en True Blood) het langverwachte 3 Body Problem, gebaseerd op het wereldberoemde werk van de Chinese auteur Liu Cixin. Het eerste seizoen van deze spannende sciencefictionserie bestaat uit 8 afleveringen en is exclusief te streamen op Netflix.
Het aanpassen van de tamelijk complexe roman The Three-Body Problem naar een tv-show is een grote uitdaging, vooral vanwege de wetenschappelijke inhoud. De makers hebben met 3 Body Problem het ogenschijnlijk onverfilmbare werk van Cixin op voortreffelijke wijze weten te vertalen naar het kleine scherm. Hoewel de serie hier en daar misschien wat ingewikkeld lijkt voor de casual kijker, is het absoluut een must-watch voor liefhebbers van sciencefiction.
De serie weet op uitmuntende wijze verschillende verhaallijnen met elkaar te verweven en tegelijkertijd de aandacht van de kijker vast te houden. Het begint met mysterieuze sterfgevallen en ontvouwt zich tot een intergalactische oorlog, waarbij een groep bevriende wetenschappers centraal staat. Hoewel de makers op veel punten afwijken van het originele werk, komt dit uiteindelijk de serie ten goede. Het complexe, wetenschappelijk beladen verhaal wordt iets gestroomlijnd, maar behoudt toch een zekere complexiteit die toegankelijk en begrijpelijk blijft voor kijkers die niet bekend zijn met Cixin's werk.
Bovendien behandelt de serie belangrijke thema's uit het originele boek, zoals verwijzingen naar historische gebeurtenissen en vergelijkingen tussen menselijke en buitenaardse samenlevingen. Ondanks de complexiteit is de serie nog steeds uitermate geschikt voor een breed publiek.
De serie kan rekenen op een uitstekende cast, waarbij David Benioff en D.B. Weiss opnieuw samenwerken met Game of Thrones-acteurs John Bradley, Jonathan Pryce, en Liam Cunningham. Daarnaast zien we Marvel-ster Benedict Wong en de getalenteerde Nieuw-Zeelandse actrice Jess Hong.
3 body problem n s1 e1 00 11 33 00rc
Hoewel er op de cast, het acteer- en schrijfwerk niets op aan te merken valt, laat de CGI op bepaalde momenten te wensen over. Bovendien zijn er bepaalde momenten die voor enige emotionele diepgang moeten zorgen, maar deze slepen soms iets te lang voort, terwijl juist het sciencefictionaspect de serie zo intrigerend maakt.
Al met al is 3 Body Problem een welkome toevoeging aan het Netflix-aanbod en een must-watch voor liefhebbers van sciencefiction. Hoewel het verhaal misschien overweldigend lijkt voor casual kijkers, weten de makers David Benioff, D.B. Weiss en Alexander Woo het originele werk op fenomenale wijze te vertalen naar het kleine scherm. De serie is vanaf donderdag 21 maart te zien op Netflix. Bekijk hieronder de trailer.