Recensie: 'The Last Stop In Yuma County' - Eten in een wegrestaurant was nog nooit zó spannend!

zondag, 19 mei 2024 om 12:00
pbkye4o0edxeylyzicnvpaqcnuq
Soms is het goed om zonder enige voorkennis - zoals het bekijken van een trailer of het lezen van de beschrijving - jezelf over te geven aan een film. Zo zag ik onlangs de donker-komische thriller The Last Stop in Yuma County, zonder te weten waar de film over ging, met het idee mezelf te laten verrassen na het lezen van lovende berichten op social media.
De film grijpt je vanaf het begin en zuigt je mee in het beklemmende verhaal van een afgelegen wegrestaurant, midden in de woestijn, met een nabijgelegen motel en tankstation. Dit wordt gezien als de laatste stop tot de eerstvolgende benzinepomp. Alle bezoekers zijn dus afhankelijk van de benzine daar, en het probleem ontstaat wanneer de vrachtwagen die de benzine moet aanvullen, nergens te bekennen is. Steeds meer bezoekers druppelen langzaam het wegrestaurant binnen, wat uiteindelijk verandert in een bloedstollend kat-en-muisspel.
Twee doorgedraaide, meedogenloze bankovervallers (Richard Brake en Nicholas Logan) betreden het restaurant, wanhopig op zoek naar een andere vluchtauto om verder te kunnen reizen. Wanneer de serveerster Charlotte (Jocelin Donahue) snel doorheeft dat de mannen slechte bedoelingen hebben, overweegt ze haar man, de domme, onhandige, nonchalante sheriff (die zo uit Scary Movie lijkt te zijn gestapt), op te bellen en te waarschuwen. Dit escaleert, en de bankovervallers houden niet alleen de serveerster, maar ook alle andere bezoekers gegijzeld waarvan enkele van hun het nog niet direct doorhebben wat er gaande is.
De spanning is van begin tot eind om te snijden, de plottwists zijn onverwacht en explosief, iets wat de film ten goede komt. Naarmate de film vordert, blijkt een van de eerste bezoekers, een keukenmessen-verkoper (Jim Cummings), uiteindelijk degene te zijn die zich op miraculeuze wijze staande weet te houden in de nijpende situatie. Wat volgt is de ene na de andere domme beslissing, wat je als kijker doet schreeuwen naar de tv. Het wordt van kwaad tot erger en de film gaat vólledig over de kop.
Naast de sheriff (Michael Abbott Jr.) is ook zijn hulp Gavin (Connor Paolo) te komisch en klungelig, wat de sfeer niet per se ten goede komt. Een bikkelharde, doortastende sheriff en een volgzame hulpsheriff hadden wellicht voor meer spanning kunnen zorgen, maar in plaats daarvan proberen de makers een absurde weg in te slaan door beide heren behoorlijk uit de toon te laten vallen. Het voelt alsof twee acteurs uit Scary Movie per ongeluk op de set van Last Stop in Yuma County zijn beland. Gelukkig krijgen we in de film niet heel veel van hen te zien, dus het is geen hele grote domper.
Met dát als enige kritiekpuntje mag het duidelijk zijn dat de film er een is om op je kijklijst te zetten. Voor diegenen die houden van een slimme film die tegelijkertijd een beetje absurd is, maar bovenal van begin tot eind bloedspannend, is Last Stop in Yuma County absoluut een aanrader die je niet mag missen.
★★★★☆
Deze recensie is geschreven in samenwerking met screenvice.com Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter en Instagram!