Recensie: 'The Dead Don't Hurt' - Een slow-burn western met Viggo Mortensen en Vicky Krieps

donderdag, 13 juni 2024 om 22:00
zqojqrz0rackoqdhmpwc6a5tpj
Hoewel Viggo Mortensen al 40 jaar zijn acteertalent mag vertonen op het grote scherm en daarin heeft bewezen goed te zijn, kan hij op het gebied van regisseren, scenarioschrijven en muziek componeren nog wel wat bijleren. Dat zijn toch vakken apart waarin je eerst jarenlange ervaring moet opdoen om er echt goed in te worden.
In 2020 zette hij zijn eerste stappen in de filmwereld met zijn debuutfilm Falling, waarin Viggo Mortensen optreedt als regisseur en scenarioschrijver. Als ‘neutrale’ kijker zie je echter dat hij in zijn tweede film The Dead Don’t Hurt nog te onervaren is om dit tot een goed einde te brengen. Dit heeft uiteindelijk ook invloed op de acteerprestaties van Vicky Krieps. Ondanks haar 15 jaar ervaring als actrice lijkt ze in deze film te stuntelen als een soort beginneling.
Naast Viggo Mortensen (de dolende Deense cowboy Holger Olsen) speelt Vicky Krieps (de Franse immigrantendochter Vivienne Le Cloudy) een hoofdrol in deze film. Het verhaal begint in de haven van San Francisco wanneer Holger en Vivienne elkaar ontmoeten. Via enkele tijdsprongen, vooral aan het begin van de film, leer je over Viviennes uiteindelijke lot en haar verleden.
Na enkele verduidelijkende tijdsprongen komt de film vrijwel tot stilstand qua interessante ontwikkelingen en merk je dat Viggo Mortensen met betere scenarioschrijvers en componisten (je mist op veel momenten sfeervolle muziek) van deze western iets spannender en meeslepender had kunnen maken.
Gedurende twee uur leer je dat Vivienne en Holger na hun verblijf in San Francisco zijn verhuisd naar het mijnstadje Elk Flats (Arizona) anno 1860. Al snel wordt Holger gerekruteerd om in de Amerikaanse Burgeroorlog in New Mexico te vechten.
In de vijf jaar dat Holger van huis is, moet Vivienne het huishouden zelf zien te regelen. Dat lukt omdat ze een baantje als barkeeper vindt in de lokale saloon waar ze enkele ongure mijnwerkers en cowboys ontmoet en haar vege lijf moet zien te redden, waaronder Weston Jeffries, met wie ze ongewild een zoon krijgt. Of zit de vork toch net anders in de steel?
Nadat Holger is teruggekeerd en wordt geconfronteerd met zijn “zoontje,” wordt Holger – mede door zijn militaire ervaringen – sheriff in Elk Flats. Na enkele rustige jaren wordt Vivienne ziek en besluit Holger wraak te nemen op de verkrachter van zijn vrouw.
Het veelbelovende verhaal rondom een sheriff die zijn geharde vrouw wil beschermen, en mijnwerkers die willen bewijzen dat ze in het Wilde Westen kunnen overleven, mist ondanks de mooie beelden tempo en actie. De jammerlijke onervarenheid van Viggo Mortensen op enkele cruciale gebieden straalt af op het geheel, waar zelfs de meer ervaren acteurs en actrices hem niet bij kunnen helpen om dit te verbeteren.
★★☆☆☆