Recensie: 'The Bikeriders' - Een bikkelharde misdaadfilm met Austin Butler en Tom Hardy

vrijdag, 28 juni 2024 om 17:15
cqf3o3url7icgn0ctd1w7fx0c38
De aantrekkingskracht van motorbendes – de ruige mannelijkheid, het glimmende chroom en de vrijheid van de open weg – heeft filmmakers altijd gefascineerd. Geïnspireerd door het gelijknamige boek van Danny Lyon, brengt Jeff Nichols Lyons avontuur met een motorbende uit de late jaren '60 naar het grote scherm, met Jodie Comer, Austin Butler en Tom Hardy.
The Bikeriders draait om Danny (Mike Faist), die een fictieve groep genaamd The Vandals documenteert en hun drinkpartijen, vechtpartijen en avonturen door Chicago vastlegt. De kern van de film is een complex verhaal over Benny (Butler), het mysterieuze boegbeeld van de bende; zijn toegewijde vrouw en de verteller van het verhaal, Kathy (Comer); en de stoïcijnse oprichter van de motorclub, Johnny (Hardy).
Het is echter Jodie Comer die de show steelt als Kathy. Haar overdreven weergave van het Midwesten-accent van Bauer is opvallend overtuigend. Kathy, de spil van de film, deelt haar ervaringen met Danny, die zich uitstrekken van het midden van de jaren '60 tot het begin van de jaren '70. Haar liefde voor Benny botst vaak met de prioriteiten van The Vandals, die variëren van ledigheid tot ongelooflijk geweld.
De film begint met een uitbarsting van geweld wanneer Benny, alleen in een bar, wordt aangevallen omdat hij de kleuren van zijn motorbende draagt. In een tijd waarin opgeven of vrede sluiten geen optie is, moet Benny vechten, ondanks dat hij in de minderheid is.
Nichols dompelt ons onder in deze wereld als een scherpe observator, echoënd Lyons benadering om de essentie van de tijd, plaats en levensstijl vast te leggen. De bikers poseren vaak in fotografische composities die profiteren van Adam Stones verbluffende cinematografie. Hoewel het plot enigszins dun is, is de film een boeiend kunstwerk, rijk aan evocatieve beelden. In plaats van een snel thrillerritme, verkent The Bikeriders de rauwe, grimmige mentaliteit van een voorbij tijdperk van motorliefhebbers.
Butlers optreden in The Bikeriders voelt als het waarnemen van traditionele filmstercharisma in overdrive. Hardy, bijna kanaaliserend Marlon Brando, leunt in zijn rol van de stoere, zwijgzame type. Hij brengt meer dan alleen een lucht van dreiging; er is een gevoel van existentiële wanhoop en vermoeidheid dat onder de oppervlakte schuilt.
In plaats van een snelle sensatie, duikt The Bikeriders in de gruizige, rauwe mentaliteit van een voorbij tijdperk van motorliefhebbers, en ontvouwt zich als een langzame verbranding. Hoewel prachtig gefilmd, is het Comers vertolking als Kathy die de film verankert, en deze doordrenkt met diepte en complexiteit, verweven met humor, hartzeer en rauwe empathie.
★★★★☆
The Bikeriders draait vanaf 4 juli in de bioscoop, bekijk hieronder de officiële trailer.
Deze recensie is geschreven door Grant Tandy namens Screenvice.com. Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter en Instagram!