Late Night With The Devil biedt een frisse kijk op het found-footage horrorgenre, dat sinds The Blair Witch Project uit 1999 al talloze malen is
verkend. In de afgelopen 25 jaar is het een vast onderdeel van het horrorgenre
geworden en kan het al snel aanvoelen alsof het te vaak herhaald wordt. Toch
voelt Late Night with the Devil opmerkelijk uniek aan. Door
zijn intelligente langzame opbouw worden momenten van absolute chaos en gruwel
afgewisseld, voordat het verhaal afsluit met een opvallend einde.
In het begin van de film wordt
vastgesteld dat Jack Delroy, gespeeld door David Dastmalchian, zijn show Night Owls with Jack Delroy naar de top van de
late-night talkshow ladder heeft gebracht, maar hij wist nog nooit de absolute
top te halen. Om daar verandering in te brengen neemt hij een duister besluit in
een poging om de kijkcijfers op te krikken. In een wanhopige zet tijdens zijn
Halloween-special besluit hij het lot te tarten door live op tv in contact te
treden met onbekende, bovennatuurlijke krachten.
De film ontvouwt zich
middels twee perspectieven: de actie op het podium, in kleur en met een 4:3
ratio, waar Jack de show host met geforceerd charisma en enthousiasme voor het
bovennatuurlijke; en de actie achter de schermen, vermoedelijk vastgelegd door
een handheld camera in documentairestijl, afgebeeld in zwart-wit. Hier zien we
een duidelijk gestreste Jack, terwijl hij botst met zijn personeel en
productieteam, terwijl de show langzaam ontspoort en uit de hand loopt.
Wat begint als komische
flauwigheid verandert snel in onvoorstelbare duisternis voor Jack wanneer de
show begint met de stuntelige helderziende Christou (Fayssal Bazzi) die
communiceert met overleden familieleden van publieksleden. Als tegengewicht
betreedt scepticus Carmichael (Haig Ian Bliss), een voormalige goochelaar die
scepticus is geworden, de strijd, met een beloning van $100.000 voor wie het
bovennatuurlijke kan bewijzen.
Bovenaan de lijst staat
parapsycholoog Dr. June Ross-Mitchell (Laura Gordon), wiens nieuwste boek een
massale zelfmoord in een satanische kerk onderzoekt. Natuurlijk wordt ze
vergezeld door de enige overlevende van het tragische incident: Lilly (Ingrid Torelli),
een beleefd maar vreemd tienermeisje dat beweert af en toe bezeten te zijn door
een demon die ze "Mr. Wiggles" heeft genoemd.
Geschreven en
geregisseerd door Cameron Cairnes en Colin Cairnes hebben ze op indrukwekkende
wijze de stijl en sfeer van een talkshow uit de jaren 1970 weten vast te
leggen. Gedurende de hele film bouwen ze de spanning knap op, voornamelijk via
de rechterhand van Jack, Gus McConnell (Rhys Auteri), wiens toenemende angst
intensiveert naarmate de zaken uitmonden in een satanische nachtmerrie.
De eerste helft van de
film ontvouwt zich als een bizarre, campy grap, met Jack die zich warm maakt
voor het publiek en iedereen een geweldige tijd te bezorgen. Echter, halverwege
de film worden we verrast met een zeer bloederige scène en word je geconfronteerd
met de onvoorspelbaarheid van de film - een beetje een "oh, shit"
moment. Late Night with the Devil is echt een parel van een
horrorfilm.
Vooral Dastmalchian moet
worden geprezen. De subtiliteiten, zoals de manier waarop hij zijn handen vouwt
en zijn toon verandert, zijn spel met de camera, weerspiegelen allemaal de
kenmerken van een doorgewinterde presentator. Hij heeft Jack Delroy voortreffelijk
neergezet. Als de dingen misgaan op het podium, is zijn gezicht een mix van
angst en pijn, en de verwarring en angst in zijn ogen als de film eindigt
spreken boekdelen. Het is een uitmuntende prestatie en doet je afvragen: zou
jij je ziel verkopen voor succes?
★★★★☆
Late Night with the Devil is vooralsnog niet te
zien in Nederland. Houd onze website in de gaten; zodra er meer informatie
beschikbaar is, zullen we die uiteraard delen.
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The
Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter
en Instagram!