Niet lang na het uitkomen
van Fallout is het alweer tijd voor
een nieuw avontuur in The Wasteland,
ditmaal het in eerdere, oorspronkelijkere Wasteland
dat voor Fallout als inspiratie
diende. We keren terug naar wereld van Mad
Max.
Onheilspellende muziek
dreunt door het theater terwijl op het grote scherm het land wordt
geprojecteerd waar wij stiekem toch wel een klein beetje bang voor mogen zijn. Het
lijkt ons de vraag voor te leggen: hoe onrealistisch is dit doemscenario eigenlijk?
Wat zou er van de mens terecht komen als de samenleving ineens instort?
Meer dan 45 jaar werkt schrijver
en regisseur George Miller nu al aan deze wereld, die model is komen te staan voor
het postapocalyptische scenario, zonder zijn
werk uit handen te geven. Dat is te merken. Waar andere klassiekers zoals
Star Wars in vreemde handen vrijwel
onherkenbaar zijn geworden en bijna niets van hun voormalige glorie nog
uitstralen, bezit de wereld van
Mad Max
nog steeds dat datzelfde rauwe gevoel het ooit zo groot heeft gemaakt. We
hebben hier te maken met de visie van een ware artiest.
Hideo Kojima bracht dit treffend onder woorden toen hij
George Miller zijn God noemde, en de
Mad
Max serie zijn Bijbel.
We worden verwelkomt in
het land dat Miller ons voorhoudt als spiegel voor onze eigen samenleving. Een
sombere, verlaten wildernis, met niets dan zand, ongedierte en met elkaar strijdende
bendes en hun ronkende, halfvergane machines. Een dorre en bedorven wereld waar
weinig van waarde nog te vinden is.
Behalve één ding – het
groene paradijs dat het thuis is van onze nieuwe heldin Furiosa. “A place of
abundance” noemen de karakters het, voor wie het veelal niet meer dan een droom
is. We kennen deze plek al uit de vorige film, Mad Max: Fury Road, waarin een
oudere Furiosa er tevergeefs naar op zoek is – tevergeefs thuis probeert te
geraken.
Hier volgen we een
jongere Furiosa, en is het paradijs haar startpunt. Het duurt niet lang of ze
wordt uit deze droomwereld weggerukt door types waar de Mad Max-wereld bekend om is: de motorrijdende bendeleden met
monsterlijke maskers, waar ze het de rest van haar leven mee aan de stok zal
krijgen. Furiosa komt in een van de hordes terrecht die in The Wasteland de dienst uitmaken, waarin je moet vechten voor je
plaats en ongehoorzaamheid bestraft wordt met vierendeling: de straf waarbij je
ledematen worden vastgebonden aan vier verschillende motoren, zoals dat in de
middeleeuwen met paarden gebeurde, die vervolgens ieder een andere kant op
rijden.
Het is de eerste
Mad Max-film met een vrouwelijke hoofdrol,
en ook de eerste
Mad Max-film zonder
Max. Furiosa kennen we al van het vorige deel,
Fury Road, dat zich direct na
Furiosa:
A Mad Max Saga afspeelt. Daar werd ze gespeeld door Charlize Theron, hier
zien we haar jongere versie vertolkt door Anya Taylor-Joy, bekend van
The Queen’s Gambit, en binnenkort te
zien in het volgende deel van
Dune. Het is dus een prequel, waarin we te zien krijgen
welke gebeurtenissen direct aan
Fury Road
vooraf gingen, hoe Furiosa, “
the darkerst
of all angels”, is geworden wie ze is.
Tegenover Anya Taylor-Joy
vinden we Chris Hemsworth, die voor de verandering eens de slechterik speelt.
Rondrijdend op zijn strijdwagen met motoren in plaats van bokken, met zijn lange
haar en rode cape, lijkt zijn rol van Dementus wel een bewuste knipoog naar de
rol van Thor waar hij bekend mee is geworden. Een compleet doorgeslagen, en net
wat minder sterke versie van Thor dan wel, minder nobel, maar niet per se minder
sympathiek.
“Breng me je leiders”,
roept deze bendelijder met ambitie tegen de bewoners van een stad, “ze buiten
je uit en gebruiken je als slaven! Volg mij en je zult een gelijke zijn, en
zoveel te eten krijgen als je wilt!” Zijn toespraak doet denken aan die van een
communist – maar deze film laat er geen twijfel over bestaan welke intenties er
achter de woorden schuil gaan.
Eén ding dat bijzonder tot
zijn recht komt in deze film is het verloop van tijd. Opgedeeld in
verschillende hoofdstukken zien we Furiosa opgroeien van klein kind naar
uiteindelijk een jonge vrouw, en ieder hoofdstuk heeft niet alleen zijn eigen
stijl, maar vertelt ook een klein en enigszins op zichzelf staand verhaaltje
dat netjes aansluit op het grotere geheel.
Ook de politieke en
economische relaties tussen de verschillende karakters en facties komen mooi
naar voren. Het strijdtoneel tussen de verschillende steden en de citadel,
hoewel simpel en overzichtelijk, verschaft de karakters van duidelijke belangen
en motivaties. Ook sluiten de gebeurtenissen goed aan op het voorgaande deel,
dat hier qua verhaallijn dus direct op volgt. We weten nu meer over de
slechterik Immortan Joe, we weten nu waar Furiosa voor vecht, en ik denk dat
die film er door het kijken van deze alleen maar beter op is geworden.
Uiteindelijk echter, en
dan komt de iets zwakkere kant van deze film naar voren, is het maar gewoon een
verhaal over wraak, zoals we er zo veel hebben gezien. Gruwelijk bloedvergieten
wordt vergolden met nog meer gruwelijk bloedvergieten, en verder gaat het niet.
Oog om oog, tand om tand – een diepere boodschap is hier niet te vinden. Hoewel
de karakters wel opmerken dat daarmee niets wordt opgelost en dus begrijpen hoe
hopeloos hun situatie eigenlijk is, mist de film hier wel een kans het geheel
op een hoger niveau te tillen door hier op zijn minst iets zinnigs over te melden.
Furiosa doet wat we van een Mad Max-film
zijn komen te verwachten. Simpele, brute actie, die er zeker mag wezen, in een
tot een verbeelding sprekende wereld die met ieder deel net weer wat beter
uitgewerkt wordt. Nergens echte diepgang, nergens iets dat we niet al een
eerder gezien hebben. Beoordelen we deze film naar wat een Mad Max-film hoort te zijn, dan is hier helemaal niets te klagen en
slaagt het met vlag en wimpel. Vergeleken met alle films die naast dit alles
ook nog een mooie boodschap en een stukje diepgang te bieden hebben, die
werkelijk onze ziel weten te raken, moeten we vaststellen dat de absolute top hier
net niet mee bereikt wordt. Mooi, vermakelijk, en uitstekend gemaakt, maar een
meesterwerk nog net niet.
★★★★☆
Meer filmanalyses van Joris Bouwmeester lees je via: www.overstorm.nl/film Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter en Instagram!