Dune: Part Two is een geweldige film. Niet alleen
worden hoge verwachting waar gemaakt, hier en daar worden ze ook overtroffen.
Gaat dat zien, want dit is zeker een van de betere films die jouw lokale
bioscoop de komende tijd te bieden heeft. Deel een was een mooie film, maar het was wel een beetje
van, waar gaan we nou naartoe met al deze opbouw. Er wordt een prachtige wereld
neergezet, er wordt een veelbelovend pad uitgestippeld – hoge verwachten worden
geschapen. Maar het is niet helemaal bevredigend want er komt nog geen
ontknoping, die natuurlijk naar dit tweede deel is uitgesteld.
Alles hangt dus
af van dit tweede deel, of die ontknoping al die opbouw waar weet te maken. En
dat doet het, dubbel en dwars. Deel twee maakt het helemaal waar en geeft een
prachtige explosieve confrontatie weer tussen alle verschillende partijen waar
we in het eerste deel mee kennis hebben mogen maken: De keizer, Huis Harkonnen,
de Bene Geserit, de Fremen, en natuurlijk onze held Paul en diens Huis
Atreides. Dus, waar de eerste film wat rustiger was, en dat was
nodig om alles een beetje uit te leggen, gaan in deze film alle remmen los en
komt er wat meer nadruk op actie te liggen en op grote veranderingen.
En wat is de actie goed. Waar Villeneuve in mijn optiek
hele goede keuzes in heeft gemaakt is het behouden dan wel veranderen van het
verhaal uit het boek. De belangrijkste plotpunten zijn allemaal hier, en je
merkt dat Villeneuve goed zijn best heeft gedaan om de bron zou trouw mogelijk
weer te geven. Met de actiescènes is dat anders, hier neemt hij veel meer
vrijheden, en hier zien we dan ook een aantal gebeurtenissen die in het
originele verhaal niet voorkomen. Een goede keuze, want actie werkt op het witte
doek nu eenmaal heel anders.
Zoveel ging er goed bij het maken van deze film, het is
te veel om op te noemen. Eigenlijk zegt het al voldoende dat ik, als grote
liefhebber van
Dune die alle
boeken en voorgaande films heb gelezen en gekeken, niet teleurgesteld ben. Gezien mijn grote liefde
voor de boeken en de veelbelovende verwachtingen die de eerste film in mij naar
boven heeft gebracht, zou het niet meer dan normaal zijn om teleurgesteld te
zijn met dit uiteindelijke resultaat – dat iemand als ik niet teleurgesteld
ben, dat zegt al heel wat.
De uitbeelding van de Harkonnen als gruwelijke,
meedogenloze monsters bijvoorbeeld, is uitstekend gedaan. Je zou zeggen: waar
is dat nou voor nodig, waarom moeten ze nou zo super overdreven slecht en
bloeddorstig zijn? Maar het belang daarvan, het antwoord op deze vraag wordt
ook door deze film zelf gegeven, in een scène die ik hier niet zal verklappen.
Ook mijn verwachtingen voor Feyd-Rautha Harkonnen, een
van mijn favoriete karakters, die hier door Austin Butler wordt uitgebeeld,
waren erg hoog. Met name voor deze verwachtingen geldt dat ze niet alleen
werden waargemaakt, maar zelfs overtroffen. Wat een geniepige, heerlijk
haatbare glimlach heeft die vent. Je haat hem, en toch moet je ook wel een
beetje respect hebben. Precies zoals dit karakter hoort te zijn, en meer nog.
Frank Herbert, de schrijver van Dune, zei over de
confrontatie tussen Paul en Feyd dat hij hiermee de klassieke paradox probeerde
uit te beelden die als volgt gaat: wat gebeurt er als een onstuitbare kracht
een onbeweeglijk object ontmoet? En ook Villeneuve is er uitstekend in geslaagd
om uit te beelden wat er dan gebeuren zal.
Dune heeft een heleboel subtiele
plotpunten, en het is best een uitdaging om die op de juiste manier aan de
kijker over te brengen. Te veel uitleg is saai, je wilt geen film kijken die
alleen maar aan het uitleggen is. Maar zonder uitleg werkt het ook helemaal
niet – want dan slaat het weer nergens op, wat er allemaal gebeurt. Het eerste
is dan ook de kritiek die het boek wel eens te verduren krijgt, dat het een
beetje langdradig zou zijn allemaal en te veel informatie zou bevatten, en het
tweede is waar
de film uit 1984 soms een beetje belachelijk om wordt gemaakt. Daarin gebeuren allemaal
dingen waarvan je als kijker denkt: wat is hier nou weer aan de hand? Omdat het
niet uitgelegd wordt, want uitleg is maar saai.
Villeneuve weet hier niet
alleen een prachtige middenweg in te houden, voldoende uitleg maar nooit te
veel, de manier waarop het gebeurt werkt bovendien erg goed. Karakters zeggen
wat, of er gebeurt iets, en je denkt niet, hier wordt iets uitgelegd, het lijkt
gewoon een interessante scène op zichzelf te zijn. Maar later volgt dan het
aha! moment waarop het op zijn plaats valt en duidelijk wordt waarom het nodig
was dat wij als kijker het voorgaande te zien kregen. Het is duidelijk: Villeneuve is een geniale filmmaker, en
dit is de beste Dune-film tot nog toe.
Een aantal momenten in deze film maken zeer grote indruk.
Ik ga die hier niet uitwerken, want dat zou het verhaal maar verklappen voor
wie de film nog moet zien. Een ding kan ik wel kwijt zonder al te veel weg te
geven, waaruit blijkt hoe groots de aanpak van Villeneuve is. De rol van Lady
Fenring, gespeeld door de betoverende Léa Seydoux, bekend van o.a. James Bond
en ook het spel Death Stranding van Hideo Kojima. De werkelijk
fenomenale scène die zij hier tentoonstelt komt rechtstreeks uit het boek: maar
in het boek is het enkel één kleine regel.
Het karakter zegt wat ze gedaan
heeft tegen een ander karakter, en dat is het dan, en het is een van de vele
momenten in Dune waarop je als lezer denkt: hier had ik wel meer over
willen lezen! En dat is ook wat Villeneuve dacht, zoveel is duidelijk, want hij
neemt deze kleine regel en beeld het helemaal uit in een prachtige scène waarin
precies duidelijk wordt gemaakt wat in dat kleine stukje in het boek enkel
gesuggereerd werd. Grote klasse.
Veel van de overige scènes die grote indruk hebben
gemaakt ga ik zoals gezegd maar niet benoemen, om niet te veel van het verhaal
weg te geven. Maar ik kan wel zeggen dat ze me rillingen bezorgden en dat ze na
het kijken in mijn hoofd rond blijven spoken, alsof ik het zelf was, die zoiets
verschrikkelijks heb meegemaakt. Dune is een boek met erg veel opbouw
die dan ineens tot een explosieve ontlading komt, hetgeen prachtige emoties
oplevert.
Denis Villeneuve is er in geslaagd om precies dat te doen met deze
fantastische twee films, een rustige, bijna trage opbouw waarbij allerlei
lijnen worden opgezet die dan boem! plotseling in één klap tot een epische
confrontatie komen, een emotionele ontlading waarin alles op zijn plaats
valt. Hier ontstaat ineens een hele nieuwe situatie, en alles wat een moment
geleden nog langzaam leek te gaan gaat nu sneller dan je aan kunt. Het is,
evenals de aanblik van Léa Seydoux als Bene Geserit: betoverend. Op naar deel 3! Want er staat ons nog zo- en zoveel te
wachten in de wereld van Dune…
Cijfer: 9/10
Meer filmanalyses van Joris Bouwmeester lees je via: www.overstorm.nl/film Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter en Instagram!