Recensie: 'Beverly Hills Cop: Axel F' - Brutaal, plezierig en bomvol '80s nostalgie

donderdag, 04 juli 2024 om 18:00
rrwt0u1rw685u9bj9ougg5hjehc
Soms weet een film heerlijke nostalgie op te roepen, en dat doet Beverly Hills Cop: Axel F moeiteloos. De nieuwe Beverly Hills Cop-film is nu eindelijk te zien op Netflix en vangt perfect de sfeer van de jaren 80 zonder hierin te overdrijven.
De originele Beverly Hills Cop, die in 1984 werd uitgebracht, was een enorm succes en werd de meest opbrengende film in de VS dat jaar, waardoor Eddie Murphy een internationale ster werd. Er was enige terughoudendheid bij het horen van Axel Foley's terugkeer na al die jaren, aangezien het maken van moderne sequels op klassieke jaren 80 en 90 films een delicate kunst is. Gelukkig is het vierde deel in deze reeks de meest genietbare sinds de oorspronkelijke film uit 1984.
Het verhaal begint in Detroit, waar rechercheur Axel Foley (Murphy) doorgaat met zijn kenmerkende streken, chaos veroorzakend terwijl hij kleine criminelen opjaagt. Een drugszaak brengt hem al snel terug naar Beverly Hills, waar hij zijn voormalige collega's Rosewood (Judge Reinhold) en Taggart (John Ashton) weer ontmoet. Foley hernieuwt ook het contact met zijn vervreemde dochter, Jane (Taylour Paige).
Jane, een advocate bij een prestigieus kantoor in Beverly Hills, verdedigt de kleine drugssmokkelaar Sam Enriquez, waarvan ze gelooft dat hij als moordenaar van een agent is geframed door een samenzwering van corrupte agenten. Wanneer gemaskerde boeven Jane gewelddadig waarschuwen om de zaak te laten vallen, komt Axel Foley als een wervelwind naar de stad.
Hij komt al snel tegenover rechercheur Bobby Abbott (Joseph Gordon-Levitt) te staan, een koelbloedige agent die zich niet door Foley’s gekke streken laat afschrikken. Maar dat weerhoudt Axel er niet van om allerlei wilde achtervolgingen aan te gaan—door de straten in een sneeuwschuiver, een golfkarretje en zelfs een helikopter!
Murphy glijdt moeiteloos terug in de rol van Axel Foley, alsof hij die iconische sneakers nooit heeft uitgetrokken. Hij weet feilloos de kern van het personage te raken en speelt de veel oudere Foley als een slimme, streetwise 'vaderfiguur', terwijl hij zijn excentriciteit en ondeugd behoudt.
De terugkerende personages uit de originele trilogie maken bescheiden, maar bevredigende verschijningen. Billy Rosewood (Reinhold), nu werkend als privédetective na het verlaten van de politie, waarschuwt Axel voor de gevaarlijke situatie van zijn dochter, omdat hij zich verantwoordelijk voelt voor het aanmoedigen van Jane om de zaak aan te nemen.
John Taggart (Ashton), nu uit zijn pensioen, was een plezier om terug te zien, en Bronson Pinchot’s korte maar gedenkwaardige terugkeer als Serge is een verrukkelijk hoogtepunt, dat een vleugje nostalgische charme toevoegt. Maar deze film richt zich voornamelijk op de nieuwe gezichten: Joseph Gordon-Levitt als rechercheur Bobby Abbott, Taylour Paige als Foley’s dochter, en Kevin Bacon als kapitein Cade Grant.
In zijn regiedebuut kanaliseert Mark Molloy vakkundig de nostalgische sfeer van de jaren 80 zonder hierin te overdrijven. Eddie Murphy schittert en levert zijn beste prestatie in jaren, in een sequel die de charme van het origineel herwint. Met een toon die trouw blijft aan de originele trilogie, is Beverly Hills Cop: Axel F een goed gebalanceerde mix van komedie en actie en een vermakelijke kijkervaring voor zowel nieuwe als trouwe fans.
★★★★☆
Deze recensie is geschreven door Grant Tandy namens Screenvice.com. Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter en Instagram!