Recensie: 'Bad Boys: Ride or Die' - Will Smith en Martin Lawrence zijn ouderwets vermakelijk

maandag, 10 juni 2024 om 8:00
1odigedqoaaz696lo61rvfecajs
Er heerste lichte paniek in Hollywood toen bleek dat sinds Dune: Part II geen enkele blockbuster erin slaagde om filmliefhebbers naar de bioscoopzalen te trekken. Furiosa: A Mad Max Saga viel behoorlijk tegen aan de kassa, en ook de nieuwe film met Ryan Gosling, The Fall Guy, bleek nauwelijks bezoekers te trekken. Will Smith en Martin Lawrence moeten het tij keren met de nieuwe Bad Boys-film Ride or Die, onder regie van de Belgische filmmakers Bilall Fallah en Adil El Arbi.
De nieuwe Bad Boys doet weinig nieuws, biedt veel van hetzelfde en staat bol van flauwe humor en explosieve actiescènes. Maar dat is geen kritiek. Het is namelijk precies wat je verwacht van een Bad Boys-film! Van de blote billen van Lawrence tot brandende auto’s en neerstortende vliegtuigen: Bad Boys: Ride or Die heeft alles in huis voor een aangename bioscoopervaring die – zeker bij fans van de franchise – het tij kan keren voor een succesvolle filmzomer.
De film opent in het zonovergoten Miami, waar de bruiloft van Mike Lowrey (Will Smith) een tragische, hilarische wending krijgt wanneer mede-Bad Boy Marcus Burnett (Lawrence) bijna bezwijkt aan een hartstilstand. Na deze bijna-doodervaring waant hij zich onsterfelijk, wat weer voor de nodige onderbroekenlol zorgt die kenmerkend is voor de franchise.
Vanaf dat moment neemt de film een vlucht: hun voormalige en inmiddels overleden politiechef wordt ten onrechte beschuldigd van corruptie, wat een hele heisa in gang zet waarbij niet alleen de politie het op de twee gemunt heeft, maar ook de FBI en een bende criminelen.
Veel van de actie is ongeloofwaardig, over-the-top en overdreven, maar nogmaals: dit is wat je als kijker verwacht als je gaat zitten voor een Bad Boys-film. De heren zijn allebei alweer een dagje ouder, maar desondanks rennen en vliegen ze er nog enthousiast op los. Het is vooral de humor waar de film in uitblinkt; het is een nostalgisch tripje, vakkundig in elkaar gezet door de Belgische regisseurs Bilall Fallah en Adil El Arbi.
De makers laten met Bad Boys: Ride or Die opnieuw zien dat ze niet voor niets gewild zijn in Hollywood. Onlangs ging er nog een behind-the-scenes-video viraal op internet, waarbij de spectaculaire scènes uit de film op indrukwekkende wijze werden gefilmd. Dit doet veel filmliefhebbers zich afvragen waarom in hemelsnaam de Batgirl-film van de makers in de kluis is verdwenen.
Voor een spannend, diepgaand verhaal kun je Bad Boys: Ride or Die prima overslaan. Maar voor een ouderwets heerlijk bioscoopavondje met onderbroekenlol en spectaculaire, goed gefilmde actiescènes, gevuld met nostalgie, bekende gezichten en slimme vermakelijke verwijzingen naar de voorgaande films zit je goed op je plek met de nieuwe Bad Boys-film.
Bad Boys: Ride or Die draait nu in de bioscoop. Bekijk hieronder de officiële trailer.
★★★☆☆