Netflix presenteert vanaf vandaag de nieuwe sci-fi-actiethriller Atlas, geregisseerd door Brad Peyton en geschreven door
Leo Sardarian en Aron Eli Coleite. In de hoofdrol zien we Jennifer Lopez als
Atlas Shepherd, een briljante maar misantropische data-analist met een
diepgewortelde afkeer van kunstmatige intelligentie. Atlas grijpt de kijker meteen met een sterke
opening, die ons introduceert in een dystopische toekomst waar AI-bots de
wereld dreigen over te nemen. Door middel van fictieve nieuwsuitzendingen en
documentaires wordt deze verwoeste wereld overtuigend neergezet. De dreiging
van de humanoïde AI-bots is direct voelbaar en zet de toon voor de rest van de
film.
Het verhaal volgt Atlas
Shepherd, die zich aansluit bij een missie om een losgeslagen humanoïde
AI-robot te vangen waarmee ze een mysterieuze geschiedenis deelt. Om enige kans
van slagen te hebben, moet Atlas haar afkeer van AI opzijzetten en een enorm AI-aangedreven
pantser gebruiken, genaamd Smith, ingesproken door Gregory James Cohan.
Smith en de overige
AI-aangedreven pantsers doen sterk denken aan de game Titanfall, waarbij een soortgelijk concept wordt
gehanteerd. De relatie tussen Atlas en Smith vormt uiteindelijk de kern van het
verhaal en biedt enige emotionele diepgang, die door het matige schrijfwerk
elders in de film ontbreekt.
Jennifer Lopez'
vertolking van Atlas is degelijk, maar niet bijzonder memorabel. Haar neiging
tot overacting en de emotioneel instabiele aard van haar personage kunnen op
den duur irriteren, vooral omdat de rest van de cast vrij emotieloos door de
film heen walst. Het script, dat complexe emoties en geloofwaardige
karakterontwikkeling probeert te tonen, schiet hier enorm tekort en vervalt
vaak in clichés en voorspelbare plotwendingen.
Een voorbeeld hiervan is
de korte introductie van Zoë, de AI-aangedreven pantserrobot van kolonel Elias
Banks, gespeeld door Sterling K. Brown. Hoewel dit in eerste instantie een
leuke toevoeging lijkt, verzandt het al snel in geforceerde en onnodige inclusiviteit,
aangezien de robot aangeeft aangesproken te willen worden met zij/haar, in
plaats van ‘het’. Dit soort details voelen soms als onnodige afleidingen en
dragen niet bij aan het geheel van de film, die in de basis veel te bieden
heeft maar verzandt in veilige keuzes qua plot en matig schrijfwerk met lege en
nietszeggende dialogen.
Waar Atlas echter wel in slaagt, is om op visueel vlak
indruk te maken. De CGI is met vlagen bijzonder indrukwekkend en de actiescènes
zijn spectaculair. Deze momenten zijn de hoogtepunten van de film en houden je,
ondanks het irritante en lege plot, toch aan het scherm gekluisterd.
De climax van de film
biedt weliswaar eveneens wat opwinding, maar wordt al snel overschaduwd door
een overvloed aan emotioneel nietszeggend geneuzel en een aanhoudende klaagzang
van Lopez. De epische offers die worden gebracht lijken de film enige emotionele
diepgang te geven, maar dit wordt volledig tenietgedaan nog net voordat de
credits beginnen te rollen.
Atlas weet niet te overtuigen op het gebied van
verhaal en karakterontwikkeling, waarbij Jennifer Lopez een soms irritante
prestatie neerzet als Atlas Shepherd. Het is vooral Gregory James Cohan’s
vertolking van Smith die de show steelt en de film, samen met de verbluffende
visuals, enigszins weet te redden. Met beter schrijfwerk en een meer
consistente regie had Atlas potentie gehad om echt een
knaller te zijn, maar helaas blijft het eindresultaat een gemengde ervaring die
niet volledig weet te overtuigen.
★★☆☆☆
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The
Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter
en Instagram!