Recensie: 'Abigail' - Bloederig en briljant

maandag, 22 april 2024 om 10:00
abigail st 3 jpg sd high
Het is een klassiek scenario: criminelen ontvoeren een kind van een rijke man en eisen een enorme som losgeld. Het is een verhaal dat al eeuwenoud is, dus het is begrijpelijk dat we dit met enige terughoudendheid benaderen. Toch hebben de regisseurs Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett, bekend als Radio Silence, met Abigail een film afgeleverd die zowel grappig als angstaanjagend is.
Universal heeft de laatste jaren moeite gehad met het lanceren van hun 'Dark Universe', een geplande reeks monsterfranchises zoals The Mummy en The Wolfman. Na teleurstellende reacties werden de plannen op de rem gezet. Vorig jaar kwam de film Renfield uit, met Nicholas Hoult als sidekick van Nicolas Cage's Dracula. Het was een poging om het klassieke verhaal nieuw leven in te blazen, maar het publiek reageerde teleurstellend en de film flopte bij de première.
Nu, 12 maanden later, is Universal terug met Abigail, en we kunnen zeggen dat ze er dit keer wel in geslaagd zijn een perfecte balans te vinden tussen humor, gruwelijkheid en spanning. Het is bewonderenswaardig hoe Alisha Weir als de 12-jarige Abigail transformeert van een lief, onschuldig meisje naar een angstaanjagende vampier.
Het verhaal begint met de ontvoering van de jonge ballerina Abigail. Giancarlo Esposito's personage, Lambert, verzamelt een diverse groep criminelen om haar te ontvoeren en losgeld van $50 miljoen te eisen. Wat volgt is een reeks gebeurtenissen die ons kennis laten maken met de verschillende karakters van de criminelen, terwijl ze Abigail vasthouden in een afgelegen, gotisch huis.
Abigail is een film die je vanaf het begin op het puntje van je stoel houdt. Het combineert perfect komische momenten met huiveringwekkende schrikeffecten. Het is een prestatie van formaat, mede dankzij het uitstekende scenario van Stephen Shields en Guy Busick. Hoewel de hele cast solide prestaties levert, steelt Alisha Weir als Abigail de show. Haar vertolking van de titelrol is werkelijk indrukwekkend. Ook de andere acteurs, zoals Melissa Barrera, Dan Stevens en Kevin Durand, leveren overtuigende optredens.
Kortom, in een tijd waarin sequels en reboots de boventoon voeren, is Abigail een verfrissende uitzondering. Het is misschien een bekend verhaal, maar het is ontegenzeggelijk vermakelijk en gewoonweg bloedstollend goed.
Abigail draait nu in de Nederlandse bioscoopzalen, bekijk hieronder de officiële trailer!
★★★★☆
Deze recensie is geschreven door Grant Tandy namens Screenvice.com.