Na twintig jaar ontwikkeling beleefde Megalopolis, de
langverwachte nieuwe film van regisseur Francis Ford Coppola, vanochtend zijn
allereerste vertoning. Het epische meesterwerk werd vertoond in de Universal
CityWalk IMAX-bioscoop, waar het de aandacht trok van potentiële kopers en elke
belangrijke distributeur aanwezig was.
Deadline deed verslag van de
screening en beschrijft Coppola's nieuwe film als een verbluffende vertelling
die verleden en toekomst naadloos met elkaar verweeft, en die vooral
indrukwekkend tot zijn recht komt op een IMAX-scherm. Coppola behandelt
complexe thema's, zoals de vernietiging van een metropool vergelijkbaar met New
York, wat verschillende visies op de toekomst met zich meebrengt.
Aan de ene kant staat de
ambitieuze architecturale idealist Cesar (gespeeld door Adam Driver). Aan de
andere kant staat zijn aartsvijand, burgemeester Frank Cicero (gespeeld door
Giancarlo Esposito). Het debat draait om het omarmen van de toekomst en het
bouwen van een utopie met hernieuwbare materialen, versus het volgen van een
'business as usual' herbouwstrategie, compleet met corruptie en machtsmisbruik.
In deze strijd staat ook de dochter van de burgemeester, Julia (gespeeld door
Nathalie Emmanuel), een rusteloze jonge vrouw die is opgegroeid in een wereld
van macht en op zoek is naar betekenis in haar leven.
Het is niet toevallig dat
de personages namen dragen die rechtstreeks uit het Romeinse Rijk komen.
Coppola toont een diepe bewondering voor de mogelijkheden van menselijke
vindingrijkheid om zich aan te passen en de meeste problemen te overwinnen.
Tegelijkertijd injecteert hij een waarschuwend verhaal over de gevaren wanneer
de opkomst van de menselijke geest botst met hebzucht, corruptie en narcisme,
die eerder hebben bijgedragen aan de val van het Romeinse Rijk.
Voorafgaand aan de
vertoning sprak Coppola het publiek toe en de reacties waren overweldigend
positief. Nu is het aan Coppola's langdurige advocaat Barry Hirsch (tevens
producent van de film) om Coppola te helpen bij het vinden van een
distributiepartner om de film naar een breed bioscooppubliek te brengen.
Hoewel Cannes en herfstfestivals zoals Venetië, Telluride en Toronto zich aandienen als potentiële plekken voor een
première, zullen Coppola en Hirsch geen definitieve beslissing nemen over de
premièrelocatie totdat ze een geschikte distributiepartner hebben gevonden en
een stevig plan hebben opgesteld.
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter en Instagram!