In 2008 bracht regisseur John Moore de neo-noir actie
film Max Payne uit, gebaseerd op de gelijknamige videogame
ontwikkeld door Remedy Entertainment en uitgegeven door Rockstar Games. Met een
sterrencast bestaande uit Mark Wahlberg als Max Payne, Mila Kunis als Mona Sax,
Ludacris als Jim Bravura en Beau Bridges als B.B. Hensley, verkent de film de
duistere krochten van New York City's onderwereld. De film is te zien op
Disney+. Het verhaal van Max Payne volgt de
titulaire NYPD-rechercheur, Max Payne, die wordt geplaagd door de gruwelijke
moord op zijn vrouw Michelle en hun dochter Rose. Sindsdien is Max vastbesloten
om de moordenaar van zijn familie te vinden. Zijn zoektocht naar gerechtigheid
brengt hem in aanraking met de gevaarlijke criminele onderwereld van New York.
Tijdens zijn speurtocht komt Max onder verdenking te staan van de NYPD na de
brute moord op Natasha, een bekende van een van Max' informanten.
Max' pad kruist dat van Mona Sax, een Russische-Amerikaanse huurmoordenaar die
uit is op wraak voor de moord op haar zus Natasha. Samen ontdekken ze dat
Natasha's tatoeage symbool staat voor de vleugels van een Valkyrie uit de
Noorse mythologie. Max ontdekt al snel dat Michelle betrokken was bij de
ontwikkeling van het militaire drug Valkyr bij de Aesir Corporation, dat
bedoeld was om supersoldaten te creëren.
Hoewel de film losjes gebaseerd is op de populaire
videogame uit 2001, veroorzaakten de vele verschillen tussen de game en de film
enige controverse. Scott Miller, CEO van 3D Realms en producent van de game,
uitte publiekelijk zijn ongenoegen over de veranderingen.
Een opvallend
verschil was de verplaatsing van de cruciale flashback waarin Max zijn
vermoorde familie vindt, van het begin van de game naar het midden van de film.
Ook werd een belangrijk personage, Jack Lupino, in de film gedood door B.B. Hensley
in plaats van door Max zelf. Dit zorgde voor verwarring bij fans van de game.
De film maakte uitgebreid gebruik van visuele effecten om
de duistere, hallucinerende wereld van Max Payne tot leven te brengen.
Desondanks ontving de film overwegend negatieve recensies van critici en fans,
waarbij velen de voorkeur gaven aan de diepere verhaallijnen en de actie van de
videogame. De film bracht wereldwijd $85,8 miljoen op tegen een productiebudget
van $35 miljoen.
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The
Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter
en Instagram!