Recensie: 'Shogun' - Feodaal Japan als decor van een epische machtsstrijd

maandag, 26 februari 2024 om 17:18
02 gallery yoshii toranaga armor 0408
Vanaf 27 februari worden we getrakteerd op een meesterlijke nieuwe historische dramaserie: Shogun, de nieuwste FX-productie, staat klaar om Disney+ te veroveren. Met critici die de serie nu al bestempelen als "de nieuwe Game of Thrones", rijst de vraag: Kan Shogun de hoge verwachtingen waarmaken? Wij hebben na het zien van de eerste 8 afleveringen het antwoord!
In Shogun volgen we John Blackthorne, een avontuurlijke Engelse zeeman die schipbreuk lijdt in Japan, waar de onbekende cultuur zijn leven uiteindelijk zal herdefiniëren. Shogun biedt een gefictionaliseerde kijk op echte gebeurtenissen en geschiedenis, waarbij het personage van Blackthorne losjes is gebaseerd op de historische Engelse navigator William Adams, die in Japan opklom tot samoerai onder de machtigste daimyo.
Adams werd later de oprichter en eerste Shōgun van het Tokugawa Shogunaat van Japan, waarvan het leven en de heerschappij duurden van 1543 tot 1616. Het personage Yoshii Toranaga in Shogun is op deze historische figuur gebaseerd.
De setting van Shogun en de rijke karakters dragen bij aan de algehele kwaliteit van de serie. De serie is géén brute samoerai-serie; Shogun blinkt vooral uit in subtiliteit en diepgang. De vergelijking met Game of Thrones is in zekere mate terecht, al is Shogun stijlvoller en ontbreekt het de serie aan overdreven en overbodige schokkende scènes. Bloederige gevechten, waarvan het niet nodig is om ze in volledigheid te tonen, worden dan ook drastisch ingekort. Maar als dit wel in zijn volledigheid wordt getoond, heeft het impact en is het relevant voor het verhaal om te laten zien.
Ook is er – uiteraard – geen fantasie aanwezig in de serie, dus verwacht geen vliegende draken, tovenaars of andere gekkigheid. Shogun weet met aardse gevaren, politieke intriges en met de mysterieuze setting van Feodaal Japan voldoende spanning te creëren. Zo zijn er bijvoorbeeld hevige aardbevingen, die zorgen voor een mate van allesomvattende destructie waarbij de politieke intriges en bloederige gevechten in het niet vallen.
De serie blijft een beetje vaag over onder welke vlag John Blackthorne precies opereert - met verwijzingen naar Holland en Amsterdam zonder duidelijke uitleg van de link met Nederland. Daarnaast spreken Portugezen gewoon Engels, iets wat enigszins voor verwarring kan zorgen. Maar dat zijn dan ook de enige kritiekpunten die genoemd kunnen worden. En dat zegt veel over de kwaliteit van de productie.
De dialogen, het schrijfwerk, de politieke intriges en het acteerwerk, met name van Anna Sawai als de beeldschone Toda Mariko en Hiroyuki Sanada in de rol van Yoshii Toranaga, overtreffen alle verwachtingen. De worldbuilding van Shogun is uitmuntend, waardoor kijkers na elke aflevering meer willen ontdekken over het verhaal.
De karakterontwikkeling van Toda Mariko, John Blackthorne en Yoshii Toranaga springt er bovenuit, is indrukwekkend en goed uitgewerkt, waarbij vooral de transformatie van John, van een barbaarse Engelsman tot een waardige samoerai, uitmuntend is te noemen.
Het is inmiddels wellicht duidelijk: Shogun is fenomenaal. Hoewel we niet bekend zijn met de originele serie uit de jaren 80, kunnen we ook niet vertellen of deze vernieuwde versie op Disney+ de betere versie is. De drang naar meer Shogun is in ieder geval onmiskenbaar. We kijken alvast uit naar de ontknoping van de serie maar op basis van de eerste afleveringen krijgt Shogun van ons een uitzonderlijk hoge score van 9,8/10. De serie is een absolute aanrader voor liefhebbers van historische drama's en epische verhalen, en we zijn benieuwd of er dit jaar überhaupt nog een serie zal zijn die dit gaat overtreffen. Subliem. Aangrijpend. Episch. Fenomenaal. Shogun is een must-watch!
De eerste twee afleveringen zijn vanaf 27 februari te zien op Disney+.