John Romero, de
iconische gameontwikkelaar die mede aan de wieg stond van revolutionaire titels
zoals Doom, Wolfenstein 3D en Quake, heeft vorig jaar zijn
memoires uitgebracht, getiteld Doom Guy: Life in First Person. Dit boek
wordt nu zowel als documentaire als een gescripte dramaserie verfilmd, zo meldt Deadline. De documentaire
wordt gemaakt door de bekroonde Canadese filmmaker Rob McCallum, bekend van
recente successen zoals de Amazon-documentaire Mr. Dressup: The Magic of
Make-Believe, die vijf nominaties heeft ontvangen bij de Canadian Screen
Awards. Daarnaast wordt er gewerkt aan een dramaserie die dieper ingaat op het
leven en de carrière van Romero, geproduceerd door Naomi Harvey onder haar
Golden Possum Productions.
Romero's
autobiografie, gepubliceerd in juli 2023, biedt een intiem kijkje in zijn
bewogen leven. Het boek beschrijft zijn moeilijke jeugd en indrukwekkende
carrière, beginnend met zijn vroege dagen waarin hij Apple II-gamecode naar
computertijdschriften stuurde en 's nachts computers van zijn dagelijkse baan
stal om te kunnen programmeren. De memoires werpen licht op hoe zijn
Mexicaanse, Cherokee en Yaqui afkomst en zijn jeugd in het Amerika van de jaren
tachtig hem hebben gevormd en geleid tot zijn baanbrekende werk in de
game-industrie.
Naomi Harvey,
uitvoerend producent van beide projecten, benadrukt het inspirerende en
krachtige verhaal van Romero: “John’s verhaal is ongelooflijk krachtig—niet
alleen vanwege de revolutionaire
games die hij heeft gemaakt, maar ook door
zijn diepgaande impact op de mensen om hem heen. Zijn verhaal is er een van
triomf over trauma, gevuld met medeleven en inspiratie.”
John Romero
wordt door velen beschouwd als de peetvader van de first-person shooter. Als
medeoprichter van id Software en Ion Storm heeft hij een sleutelrol gespeeld in
de popularisering van het genre. In 2023 ontving hij een Lifetime Achievement
Award op de Game Developers Conference (GDC) voor zijn buitengewone bijdrage
aan de videogame-industrie.
In zijn
memoires onthult Romero de hoogte- en dieptepunten van zijn carrière, evenals
zijn persoonlijke strijd en overwinningen. Zijn werk heeft niet alleen de
game-industrie gevormd, maar heeft ook een blijvende invloed gehad op degenen
die het geluk hadden met hem samen te werken. “Toen ik sprak met zowel Rob als
Naomi, wist ik dat zij het perfecte team waren om Doom Guy tot leven te
brengen,” zei Romero over de aanpassingen. “Onze achtergronden en ambities
vertonen opvallende overeenkomsten, en ik vertrouw erop dat zij het verhaal
goed zullen vertellen.”
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The
Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter
en Instagram!