Recensie: 'Ghostbusters: Frozen Empire' - Een vermakelijke terugkeer naar de franchise

zaterdag, 30 maart 2024 om 20:00
3iosyt0gnuimnz73rqyysjnmefa
Na het nieuw leven inblazen van de franchise met Ghostbusters: Afterlife (2021), volgend op de teleurstellende reboot uit 2016, is het nu tijd voor het volgende hoofdstuk met Ghostbusters: Frozen Empire. Deze keer neemt Gil Kenan de regie over van Jason Reitman, zoon van Ivan Reitman die in 1984 het originele Ghostbusters-filmavontuur regisseerde.
In Ghostbusters: Frozen Empire zien we een nieuwe generatie spokenjagers opereren vanuit de vertrouwde brandweerkazerne in New York. Wanneer ze in conflict komen met de huidige burgemeester Walter Peck, opnieuw vertolkt door William Atherton, wordt Phoebe Spengler (gespeeld door Mckenna Grace) als minderjarige verboden om als Ghostbuster te werken.
Maar, dan komt de stad in gevaar wanneer Nadeem (gespeeld door Kumail Nanjiani) een oud artefact erft van zijn oma en het verkoopt, niet wetende dat er een kwade geest genaamd Garraka in huist, die de wereld in een nieuwe ijstijd wil storten en een leger van geesten aanstuurt.
Frozen Empire verwelkomt ook de terugkeer van de originele Ghostbusters-cast uit 1984. Bill Murray, Dan Aykroyd, Ernie Hudson en Annie Potts keren terug als Peter Venkman, Ray Stantz, Winston Zeddemore en Janine Melnitz. Samen met de nieuwe generatie Ghostbusters vormen ze een uitgebreide cast. De film probeert duidelijk alle personages voldoende in de schijnwerpers te zetten gedurende de 1 uur en 55 minuten speeltijd, maar slaagt hier niet altijd volledig in.
Garraka heeft misschien wel het coolste ontwerp ooit voor een Ghostbusters-slechterik, en de rollen van de originele Ghostbusters overstijgen deze keer simpelweg cameo's, zoals het geval was in Afterlife. De film zit boordevol knipogen naar de geliefde spoken uit het origineel, waaronder de Stay Puft Marshmallow Man, de Library ghost en Slimer. Daarnaast worden ook een scala aan nieuwe spoken geïntroduceerd, zoals de Hells Kitchen Sewer Dragon en de Possesser.
In tegenstelling tot Afterlife, waar de rollen van de originele cast beperkt waren tot korte cameo's aan het einde, spelen ze in Frozen Empire meer substantiële rollen. De Ghostbusters zijn met Frozen Empire helemaal terug! De nieuwe film in de Ghostbusters-franchise draait vanaf 4 april in de bioscoop, bekijk hieronder de trailer.