Recensie: 'Farang' - Wraak en actie in tropisch Thailand

zondag, 28 januari 2024 om 16:14
farang 1
Farang is de nieuwe film van regisseur Xavier Gens en als hij met iets nieuws komt wordt de nieuwsgierigheid toch altijd wel geprikkeld. Dat is vooral te danken aan zijn debuutfilm Frontier(s), een soort van Franse variatie op The Texas Chainsaw Massacre, maar dan met neo-nazis. Het werd één van de bekendere films die onder de noemer van New French Extremity ging. Simpel gezegd, een aantal Franse films die net even een stapje verder gingen en durfden op het gebied van o.a. seks en geweld. Andere bekende en ook geliefde films onder die noemer, zijn o.a. de fantastische Haute Tension, À l'intérieur, Martyrs en arguably de meest beruchte, Irréversible.
Met de film Farang (ook bekend onder de Engelse titel Mayhem!) begeeft Xavier Gens zich binnen het revenge genre. De film draait om Sam, wie net uit de gevangenis komt. Hij vindt werk in de bouw en probeert zijn leven weer op te pakken. Toch weet hij in een situatie terecht te komen, waarbij hij het aan de haak krijgt met een stel criminelen. Dat loopt uit de hand en één van hen wordt gedood. Hierdoor vlucht Sam noodgedwongen uit Frankrijk naar Thailand toe. (De term Farang is een Thais woord waarmee blanke buitenlander bedoeld wordt).

We skippen ineens 5 jaar verder en zien dat hij daar redelijk gesettled is met zijn vrouw en diens dochter. Sam wil een stukje land kopen voor zijn vrouw, zodat zij daar haar restaurant kan beginnen. Hij heeft hiervoor geld nodig, geld wat hij uiteindelijk probeert te lenen bij een lokale gangster. Het zal geen verrassing zijn dat hij een opdracht moet uitvoeren voor deze crimineel en dat deze helemaal misgaat.
Niet dat we hier te maken hebben met grote plot twists, maar ik zal de rest overlaten aan de kijker om te ontdekken. Wel kunnen we gerust aangeven dat hij uiteindelijk op jacht zal gaan naar deze gangster en uit zal zijn op wraak.
Naast o.a. een aantal muziekclips en films, heeft Xavier Gens ook voor diverse tv-series een aantal afleveringen mogen regisseren. Zo heeft hij onder meer een aantal afleveringen van Lupin mogen verwezenlijken. Echter, in dit geval is zijn werk aan het sublieme Gangs Of London het meest noemenswaardig. Hier heeft hij namelijk gewerkt met, bedenker en creator van die serie, Gareth Evans. Deze zelfde Gareth was al eerder verantwoordelijk voor o.a. het fenomenale The Raid en The Raid 2: Berandal. Het is namelijk zijn invloed die ontegenzeggelijk terug te zien is in Farang.
Iedereen die zowel die serie en/of The Raid films gezien heeft, zal de invloeden daarvan direct herkennen. Het zit hem voornamelijk in de actie en het visuele aspect daarvan. Diverse camerabewegingen zijn zelfs 100% gekopieerd. Dat hoeft overigens helemaal niet erg te zijn, immers, als je een goede leermeester hebt gehad, waarom niet toepassen wat je geleerd hebt?
Farang is een film die niet heel veel om het lijf heeft, het is een simpel, niet heel origineel verhaal van het niveau bierviltje. Dat maakt op zich niks uit, want dit soort films kijk je in feite voor het nodige actie en geweld. Het duurt alleen wel even, tot in de derde akte, voordat hij echt op gang komt op dat vlak. Wanneer de actie er is, dan komen de vergelijkingen met The Raid ook naar boven. Maar, dat is dan ook wel waar de schoen wringt.
De film haalt namelijk nooit het ongekende niveau van de films van grootmeester Gareth Evans. Vermoedelijk zal heer Gens niet de mensen en de middelen tot zijn beschikking hebben gehad, waar heer Evans wel mee werkte bij zijn projecten.
Enerzijds is het dus een film die zijn best lijkt te doen om meer te willen zijn dan wat het uiteindelijk is geworden. Hoofdrolspeler Nassim Lyes heeft weliswaar een achtergrond in MMA en kickboxen, maar dat spat niet op dezelfde manier van het scherm af, zoals bij Iko Uwais in The Raid. De gevechten zijn nergens zo hyperkinetisch en briljant in beeld gebracht. Hier zijn ze abrupter en met veel minder choreografie gerealiseerd. Het geweld is er, maar op een paar dingetjes na is het niet zo gewelddadig, pijnlijk en creatief. Bij alles wat voorbijkomt hoop je eigenlijk steeds op meer, maar je honger wordt niet echt gestild.
Anderzijds, de film komt wel meer over als een DTV gevalletje en dan is Farang in zijn genre geen slechte film. Het is weliswaar niet heel vernieuwend, maar hey...who cares? Als je de nodige vergelijkingen opzij zet (of als je voorgenoemde films niet gezien hebt) en deze film gewoon neemt voor wat het is, dan krijg je iets meer dan 90 minuten wat best aardig wegkijkt.
Still 'Farang' via TMDB
Still 'Farang' via TMDB
Er zitten ook nog wel een aantal prima scènes in waarbij je best nog wat vermakelijke actie en geweld krijgt. Het niveau van Gangs of The Raid wordt weliswaar nooit gehaald, maar ja, dat is een beetje hetzelfde wanneer je hoopt dat een willekeurige haaienfilm hetzelfde is als Jaws. Daar is er ook maar één van.
Farang is vanaf vrijdag 2 februari te zien op Netflix; bekijk hieronder de trailer. Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter en Instagram!