Filmmaker John
Musker, bekend van zijn werk aan Disney-klassiekers zoals The Little Mermaid,
Aladdin en Hercules, heeft in een recent interview kritiek geuit
op de Walt Disney Company. Volgens Musker legt Disney tegenwoordig meer de
nadruk op politieke boodschappen dan op het vertellen van boeiende, mooie en
aangrijpende verhalen. In een
interview met de Spaanse krant El País verklaarde Musker: “Ik denk dat
ze een koerscorrectie nodig hebben. Ze moeten de boodschap secundair maken,
achter vermaak, een meeslepend verhaal en boeiende personages.” Musker
benadrukte dat de klassieke Disney-films niet begonnen met de intentie om een
boodschap over te brengen. “Ze wilden dat je betrokken raakte bij de personages
en het verhaal en de wereld. Dat is nog steeds de kern.”
Musker heeft
samen met regisseur Ron Clements aan verschillende Disney-animatiefilms
gewerkt, waaronder The Great Mouse Detective (1986), The Little
Mermaid (1989), Aladdin (1992), Hercules (1997), Treasure
Planet (2002) en Moana (2016). Hun film The Princess and the Frog
uit 2009, waarin Disney’s eerste zwarte prinses wordt geïntroduceerd, kreeg
gemengde reacties vanwege de manier waarop raciale kwesties werden behandeld.
“We probeerden niet ‘woke’ te zijn, hoewel ik de kritiek begrijp,” aldus
Musker.
In hetzelfde
interview gaf Musker ook zijn mening over de recente live-action remakes van
Disney. Hij uitte zijn kritiek op de 2023 live-action versie van
The Little
Mermaid: “Ze hebben het vader-dochterverhaal niet genoeg benadrukt, terwijl
dat het hart van de film was. En de krab... je kunt in een dierentuin naar
levende dieren kijken en ze hebben meer expressie, zoals bij
The Lion King.”
Musker merkte op dat
animatie juist uitblinkt in het creëren van aantrekkelijke
personages en werelden.
Ondanks zijn
pensionering blijft hij kritisch op de huidige staat van Disney-films en de
beslissingen die worden genomen door de vele leidinggevenden binnen het
bedrijf. “In de jaren '90 hadden we één keizer bij Disney, maar nu zijn er wel
tien keizers. Er zijn te veel mensen die tevreden moeten worden gesteld.”
Volgens Musker
is het essentieel dat Disney terugkeert naar zijn roots en zich weer richt op
het maken van verhalen die boeien en vermaken, zonder de noodzaak om politieke
agenda's op te dringen. “Je hoeft agenda’s niet uit te sluiten, maar je moet
eerst personages creëren die sympathiek en boeiend zijn. Ik denk dat ze een
koerscorrectie nodig hebben om de boodschap secundair te maken aan
entertainment en meeslepende verhalen en boeiende personages.”
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The
Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter
en Instagram!