Met Joris was ik eerder deze week aanwezig bij de première
van de nieuwe Alien-film ‘Romulus’. We werden bij de ingang begroet door een
opgewekte en charmante dame van het publiciteitsteam. Ze vertelde direct over
haar zwangerschap, die een extra dimensie zou toevoegen aan de film, "want
voortdurend voel ik dat er iets in mij leeft en beweegt". Joris en ik
keken elkaar aan bij dit relaas, ons afvragend of het de voorbode was van wat
inderdaad het geval bleek te zijn.
Let op: Dit artikel bevat spoilers voor Alien: Romulus.
De implicatie dat het kind een parasiet is, wat inderdaad
volgt uit het filmscenario waarbij de aliens hun eieren leggen in de menselijke
gastheer en de baby-alien vervolgens uit de borstkas barst, voegt een diepere lading toe. Joris zal er al afdoende over hebben opgemerkt in zijn recensie.
Ten diepste is Alien: Romulus een nihilistische film. In de
ruimteschepen worden de hoofdrolspelers niet alleen door de aliens belaagd,
maar ook door hitte, vuur, extreme kou, zuur, zwaartekrachtfluctuaties,
neerstortende liften en gevaarlijke luchtdruk verschillen. Zelfs als er geen
aliens in de film zouden zijn, zou het überhaupt overleven van de situatie, al
een geweldige uitdaging zijn. De kernboodschap is dat de mens nooit, ondanks
zijn technologie, vrij zal zijn van de wreedheid van de kosmos. Joris noemt dit
de "grim dark future".
De boodschap is tevens dat het leven sterker is dan de
techniek. Want het alien zuur maakt de ruimteschepen stuk en ook graven ze
diepe schachten in de metalen platen, zodat het geheel van wetenschappelijke
vooruitgang in het chtonische verdwijnt, overdekt met een laag buitenaardse,
uit menselijke lijken gesynthetiseerde biomassa oftewel creep, bij StarCraft
spelers bekend.
Hoewel het leven sterker blijkt dan de techniek, leidt ook
de menselijke zwangerschap tot terreur. De mens-alien hybride zoekt liefde bij
zijn moeder, maar is te afstotelijk om te worden aanvaard. Hij vindt slechts
de kosmische kou, leegte en verlatenheid, die hem even later verzwolgen, nadat
hij is bewerkt met striemend zand, want dat is een andere kwelling van moeder
natuur die nog niet was getoond. Dus, het leven en de natuur staan vanaf het
moment van geboorte vijandig tegenover het leven.
De vriendschap tussen Rain en haar androïde sidekick, blijkt
eveneens grillig: vriendschap blijkt geen vriendschap, want die wordt
gemedieerd door AI, en kan maar zo, bij een update, worden veranderd qua
prioriteiten. De wisselvalligheid van de vriendschapsband komt tot uiting in
door AI gemedieerde relaties. Mensen worden dan ook nog eens gebruikt als
slaven door de Wayland-Yutani corporatie, wat om te beginnen de reden was om
aan dit krankzinnige gevaarlijke avontuur te beginnen...
In de film zien we een jongeman met een elektrisch
schokapparaat, de cocon van een alien stuk prikken en vervolgens onder stroom
zetten – dit kán niet anders of het symboliseert een abortus, die vervolgens
ook nog eens mislukt, en de boze alien keert zich tegen de aanvaller: is dit de
straf van God? Of is er überhaupt geen God in dit dog-eat-dog universum?
Even later komt de cocon wat uitvoeriger in beeld en zien we
hoe deze buitenaardse massa kronkelend vlees precies het vrouwelijk
geslachtsorgaan nabootst: vervolgens komt er levensgevaarlijk zuur uit
gesijpeld. Dit opgeteld bij het feit dat ook de zwangerschap eindigt in 'death
and decay', is onduidelijk hoe deze anti-seks beeldtaal, zich laat rijmen met
de symboliek waarin het leven sterker is dan de kunstmatige wereld van staal,
androïdes en techniek...
Wellicht is de boodschap dat wat je ook doet, het universum,
de natuurkrachten, en zelfs het leven zelf vijandig zijn aan de levensgevende
krachten, en dat we fundamenteel zullen lijden in een koud en onverschillig
universum waarin zelfs vriendschappen niet meer dan tijdelijke allianties zijn,
met bovenaan alles een übercorporatie die de ultieme gebruiksrelatie oplegt aan
alles en iedereen.
Alien: Romulus is met recht een nihilistische film te noemen.
Meer dan cosmic
horror, cosmic nihilisme.
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter en Instagram! Steun Sid Lukkassen via BackMe: en volg zijn Telegram-kanaal!