De nieuwste Netflix-film The Union, met in de
hoofdrollen Halle Berry en Mark Wahlberg, lijkt zich moeiteloos in te voegen in
de lange rij van middelmatige films die de streamingdienst met enige regelmaat
uitbrengt. Hoewel het uitgangspunt potentie had – een onwaarschijnlijke
samenwerking tussen een ex-spion en een bouwvakker – laat de uitwerking veel te
wensen over. Het verhaal volgt Mike McKenna (Wahlberg), een bouwvakker
uit New Jersey die zijn gloriejaren al lang achter zich heeft gelaten. Zijn
leven verandert abrupt wanneer zijn oude vlam, Roxanne Hall (Berry), weer
opduikt. Roxanne, die inmiddels een hooggeplaatste spion is, rekruteert Mike
voor een missie waarbij hij zich moet aansluiten bij een geheime organisatie
genaamd “The Union”. Deze organisatie heeft, zoals gebruikelijk in dit genre,
de taak om een gestolen harde schijf met gevoelige informatie te recupereren.
Het plot, dat al snel ontspoort in voorspelbaarheid en clichés, biedt weinig
verrassingen en ontbeert spanning.
Hoewel het idee van een 'gewone' man die onverwachts in de
wereld van spionage wordt gezogen potentie heeft, weet The Union dit
concept niet overtuigend neer te zetten. Wahlberg speelt zijn rol als Mike met
weinig overtuiging, en het scenario biedt hem nauwelijks materiaal om zijn
personage echt tot leven te brengen. Mike’s plotselinge transformatie van
bouwvakker naar spion is ongeloofwaardig en wordt zo vluchtig behandeld dat
elke mogelijke karakterontwikkeling wordt ondermijnd.
Halle Berry, die normaal gesproken indruk maakt in
actievolle rollen, wordt ook gehinderd door een zwak script en een onduidelijk
uitgewerkt personage. Haar rol als Roxanne is flinterdun en haar chemie met
Wahlberg, hoewel af en toe aanwezig, weet het gebrek aan diepgang niet te
compenseren. De dialogen tussen de twee leiden vaak tot geforceerde humor en
oninteressante gesprekken, waardoor hun relatie nooit echt van de grond komt.
Regisseur Julian Farino, die voornamelijk bekend is van zijn
werk aan de serie
Entourage, lijkt moeite te hebben met het balanceren
van
actie en komedie. De actiescènes zijn eerder generiek dan opwindend en
missen de dynamiek die nodig is om het verhaal vooruit te stuwen. De training
die Mike ondergaat – een montage die zijn voorbereiding van zes maanden
samenvat in een paar minuten – is pijnlijk oppervlakkig en draagt weinig bij
aan de geloofwaardigheid van het plot.
De bijrollen, gespeeld door acteurs als J.K. Simmons en
Adewale Akinnuoye-Agbaje, slagen er niet in om het script naar een hoger niveau
te tillen. Ondanks hun ervaring en talent krijgen ze weinig ruimte om iets
betekenisvols bij te dragen aan het verhaal. Hun personages voelen net zo
onuitgewerkt aan als de hoofdrolspelers.
De film lijdt ook onder een gebrek aan originele ideeën. Het
plot lijkt schaamteloos elementen te lenen van betere films, zoals Mission:
Impossible, zonder deze op een interessante manier te herinterpreteren. Dit
resulteert in een film die aanvoelt als een samenraapsel van clichés, zonder
eigen identiteit of visie.
Uiteindelijk is The Union opnieuw een teleurstelling
die er niet in slaagt te verrassen of te vermaken. De film past moeiteloos in
het steeds groter wordende aanbod van middelmatige Netflix-producties en biedt
weinig reden om je aandacht erbij te houden. Als je echt niets beters te doen hebt, kun je de film een
kans geven, maar wees niet verbaasd als je halverwege de neiging krijgt om je
telefoon erbij te pakken, de afwas te doen of andere huishoudelijke taken te
verrichten terwijl de film op de achtergrond verder kabbelt.
★★☆☆☆
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The
Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter
en Instagram!