Recensie: 'Those About to Die' - Politieke intriges en epische gladiatorengevechten

donderdag, 18 juli 2024 om 16:00
xuxmamadgdnd6z0clhmfvp1lxep
Vanaf 19 juli is de nieuwe historische dramaserie Those About to Die te streamen op Prime Video. Deze serie, geregisseerd door Roland Emmerich, speelt zich af in het Rome van 79 na Christus en biedt een fascinerende blik op de politieke en sociale intriges van die tijd.
In Those About to Die staat de ambitieuze gokbaas Tenax (gespeeld door Game of Thrones-acteur Iwan Rheon) centraal, die vanuit zijn gokhal in Rome opereert. Hij heeft grootse plannen om een nieuwe factie in de wagenrennen te introduceren, wat leidt tot conflicten met bestaande patricische families. Zijn bondgenootschap met Domitianus (Jojo Macari), de jongere zoon van Vespasianus, brengt hem dichter bij zijn doel. Domitianus zelf is een sluwe en wrede manipulator, vastbesloten om zijn oudere broer Titus (Tom Hughes) te overtreffen in de strijd om de troon.
Daarnaast volgen we de verhalen van Kwame (Moe Hashim), een gladiator met een tragische achtergrond, en zijn zussen Aura (Kyshan Wilson) en Jula (Alicia Edogamhe), die als slaven naar Rome worden gebracht. Hun moeder, Cala (Sara Martins), reist hen achterna in een poging hen te bevrijden.
Visueel biedt Those About to Die een gemengde ervaring. De serie maakt veelvuldig gebruik van CGI voor zijn gladiatorengevechten, wagenrennen en grote spectaculaire 'drone'-shots van Rome zelf, wat soms ten koste gaat van de authenticiteit en soms lijkt alsof Zack Snyder zich heeft bemoeid met de post-productie.
Hoewel de computer gegenereerde beelden indrukwekkend kunnen zijn, voelen ze vaak te kunstmatig aan, wat afdoet aan de immersie. Dit wordt vooral duidelijk tijdens de close-up scènes van de wagenrennen en de interacties met wilde dieren.
De sets en kostuums zijn echter indrukwekkend en dragen bij aan de historische sfeer van de serie. De detaillering van het oude Rome en de weergave van de verschillende sociale klassen zijn zorgvuldig uitgewerkt.
De acteerprestaties in de serie variëren van degelijk tot uitstekend. Iwan Rheon blinkt uit als Tenax. Jojo Macari's vertolking van Domitianus is memorabel vanwege zijn sinistere charme. Anthony Hopkins, hoewel beperkt aanwezig, brengt een zekere gravitas naar zijn rol als Vespasianus, maar zijn bijdrage is uiteindelijk minder significant dan de promotie van de serie doet vermoeden.
<br>
Het script, geschreven door Robert Rodat, biedt voldoende intriges en plotwendingen om de kijker geboeid te houden, maar mist soms originaliteit en verfijning. De dialogen zijn vaak clichématig en sommige verhaallijnen voelen aan als herkauwde elementen uit eerdere historische drama's. De gladiatorengevechten zijn spectaculair en een lust voor het oog, maar het plot op zich is niet memorabel genoeg om in de buurt te komen van series zoals Game of Thrones of Shogun.
Those About to Die biedt een onderhoudende, zij het imperfecte, kijk op het Romeinse Rijk, waarbij de overmatige afhankelijkheid van CGI en een soms voorspelbaar script voorkomen dat de serie dezelfde impact zal hebben als soortgelijke series in het genre. Voor fans van historische drama's en gladiatorengevechten is Those About to Die zeker het bekijken waard, maar verwacht geen nieuwe klassieker in het genre.
Those About to Die is vanaf 19 juli te zien op Prime Video.
★★★☆☆