Recensie: 'My Spy: Eternal City' - Bautista bestrijdt terroristen tijdens excursie in Italië

woensdag, 17 juli 2024 om 20:00
2vipjsj696mnhh79yleczi5wsz6
Na het succes van My Spy uit 2020 keert regisseur Peter Segal terug met het vervolg My Spy: The Eternal City. Hoewel de oorspronkelijke film een welkome afleiding bood tijdens de vroege dagen van de pandemie, slaagt dit vervolg er niet in dezelfde magie te herhalen. Wat ooit een charmante mix was van een stoere geheime CIA-agent en een bijdehante jongedame, verandert in een voorspelbare en ongeïnspireerde herhaling van bekende formules.
Dave Bautista keert terug als J.J., de gespierde geheim agent die zich inmiddels heeft teruggetrokken uit actief veldwerk en zich heeft aangepast aan een huiselijker bestaan. Chloe Coleman, die nu de vijftienjarige Sophie speelt, probeert haar weg te vinden in de wereld van tienerliefdes en schoolkoorcompetities. De dynamiek tussen Bautista en Coleman, die in de eerste film zo sterk was, voelt nu gedwongen en minder authentiek.
Het verhaal volgt J.J. en Sophie op een excursie naar Italië, waar ze te maken krijgen met een terroristische dreiging. Hoewel de setting van Rome een interessante achtergrond biedt, voelt het plot onnodig gecompliceerd en verliest het zichzelf in clichés. De toevoeging van nieuwe personages zoals Flula Borg als de slechterik Bishop Crane en Anna Faris als de strenge schooladministrator voegen weinig toe aan de film en halen de focus weg van de centrale relatie tussen J.J. en Sophie.
Ken Jeong en Kristen Schaal keren terug in hun rollen als respectievelijk J.J.'s baas en sidekick, maar hun bijdragen voelen uitgeblust en oppervlakkig. Jeong, die normaal gesproken garant staat voor humor, komt niet tot zijn recht naast Bautista, en Schaal's personage verliest haar oorspronkelijke charme door overmatig gebruik.
De actie in de film is een verbetering ten opzichte van het origineel, met enkele goed uitgevoerde scènes zoals een spannende achtervolging in de straten van Rome. Toch mist de film de emotionele diepgang en het hart dat de eerste film kenmerkte. De pogingen om humor toe te voegen voelen geforceerd en missen de finesse die nodig is om echt grappig te zijn.
Wat My Spy: The Eternal City uiteindelijk tekort doet, is het gebrek aan ambitie en het onvermogen om de bestaande chemie tussen de hoofdrolspelers te benutten. Ondanks de potentie van het Italiaanse decor en de talentvolle cast, blijft het verhaal oppervlakkig en voorspelbaar.
Al met al is My Spy: The Eternal City een teleurstellend vervolg dat niet weet te overtuigen. Hoewel er momenten zijn waarop de film zijn potentie laat zien, worden deze overschaduwd door een gebrek aan visie en coherentie. Voor fans van het origineel is het wellicht een leuke terugkeer naar bekende personages, maar voor de rest blijft het een middelmatige toevoeging aan de wereld van spionagekomedies.
★★☆☆☆
My Spy: The Eternal City is vanaf 18 juli te streamen op Prime Video. Bekijk hieronder de trailer.