Recensie: "Anoniem" - Een Geslaagde Nederlandse Productie met een Gewaagd Concept

dinsdag, 13 juni 2023 om 13:28
anoniem 07 038 copymdb22 kopie
Nederlandse producties hebben de afgelopen jaren een opmerkelijke groei doorgemaakt. Met succesvolle series als Penoza, Mocro Maffia en de recente Sci-Fi serie Arcadia kunnen we stellen dat de kwaliteit van Nederlandse producties gestaag is gestegen. De nieuwste toevoeging aan dit rijtje, en tevens de beste productie van dit moment, is "Anoniem". Gemaakt door dezelfde makers als Penoza en met een uitmuntende hoofdrol voor Jeroen Spitzenberger.
Een superheldenfilm van Nederlandse bodem is een gedurfd concept. Aanvankelijk waren we sceptisch, aangezien dergelijke ideeën vaak ongemakkelijk uitpakken in tegenstelling tot vergelijkbare Hollywood-producties. Maar naarmate de serie vordert, kunnen we maar één conclusie trekken: "Anoniem" is de beste Nederlandse productie van dit moment.

Overdag geschiedenisleraar, 's nachts een anonieme held.

We maken kennis met de familie Janssen, waar Jurre (Jeroen Spitzenberger), een geschiedenisleraar die een rustig en enigszins deprimerend bestaan leidt. Zijn vrouw, Sarah Jansen (Anniek Pheifer), is officier van justitie en werkt aan een grote zaak tegen de criminele gebroeders 'Cabo'. Jurre, naast geschiedenisleraar, houdt zich graag bezig met het maken van harnassen voor het naspelen van middeleeuwse gevechten. Dit stelt hem in staat zijn eigen 'superhelden'-pak te ontwikkelen. Wanneer hij op school ontdekt dat er drugs worden verhandeld, realiseert hij zich dat ook zijn kinderen verwikkeld zijn in het criminele circuit. En ja, je raadt het al, dit alles komt samen met de zaak van Sarah tegen de 'Cabo'-bende.
jeroenspitzenberger elmervandermarel 1140x570
Still 'Anoniem' via BNNVARA

Het "Anoniem"-universum biedt nog voldoende ruimte voor meer verhalen.

De serie wordt momenteel elke vrijdagavond om 20.30 uitgezonden op NPO1. Wij hebben de serie gebinged via NPO Plus en zullen daarom voor de lezers die de serie wekelijks volgen op tv niet al te veel spoilers weggeven. De laatste paar afleveringen zijn echter zenuwslopend, en het acteerwerk, met name van Jeroen Spitzenberger en Anniek Pheifer, is uitmuntend. Het verhaal is bijzonder goed geschreven en hoewel het op papier in eerste instantie ongeloofwaardig lijkt, weet de serie toch enigszins realistisch te blijven. Onze "anonieme held" heeft geen bovennatuurlijke krachten, maar zijn training, durf en bluf zorgen ervoor dat Jurre boven zichzelf uitstijgt, met alle gevolgen van dien.
De serie laat een opening voor een mogelijk vervolg, hoewel het waarschijnlijk is dat de serie na één seizoen eindigt. Dat is enigszins jammer, want het "Anoniem"-universum biedt nog voldoende ruimte voor meer verhalen.
anniekpheifer roelandfernhout elmervandermarel 1140x570
Still 'Anoniem' via BNNVARA

"Anoniem" is een hoogwaardige Nederlandse productie en durft zichzelf als een geslaagde, maar gewaagde serie te presenteren. De cast is fantastisch en overtuigend, en de serie grijpt je op sommige momenten bij de keel. Het verhaal lijkt aanvankelijk enigszins ongeloofwaardig, maar dankzij het uitstekende script en het spannende plot wordt al snel duidelijk dat deze eerste indrukken volkomen onterecht zijn. Jeroen Spitzenberger speelt de rol van zijn leven als de eerste Nederlandse "superheld".
Desondanks is er nog ruimte voor verbetering. Soms krijgen we vooruitblikken van belangrijke momenten te zien die later in de aflevering terugkomen, wat daardoor de verrassing en spanning enigszins wegneemt. "Anoniem" krijgt van ons als eindbeoordeling een 8,7.
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook en Twitter!