Erik Menendez, een van de beruchte Menendez-broers die in 1989 hun ouders
vermoordden, heeft zich via een verklaring van zijn vrouw, Tammi Menendez,
publiekelijk uitgesproken over de nieuwe Netflix-serie Monsters: The Lyle
and Erik Menendez Story. In zijn statement, gedeeld op X, noemt hij de
portrettering van hen in de serie “naïef en onnauwkeurig.” De Menendez-broers, die in 1996 werden veroordeeld tot levenslang zonder
kans op vervroegde vrijlating, beweren dat ze hun ouders uit zelfverdediging
hebben vermoord, niet om een erfenis van miljoenen te verkrijgen. Tijdens hun
rechtszaken hebben zij hun ouders beschuldigd van fysiek en emotioneel
misbruik, alsook van seksueel misbruik in hun kindertijd.
Erik Menendez heeft nu in zijn verklaring de creatie van wat hij een
“karikatuur” van zijn leven noemt, met onvrede veroordeeld. “Ik geloofde dat we
voorbij de leugens en schadelijke karakterportretten waren, maar Murphy heeft
deze valse verhalen opnieuw leven ingeblazen,” schreef hij.
In zijn statement uit Erik zijn teleurstelling over hoe de serie niet
alleen hun leven onterecht afbeeldt, maar ook het bredere begrip van mannelijk
trauma en seksueel misbruik terugbrengt naar een tijd waarin deze onderwerpen
taboe waren. Hij stelt dat het de afgelopen decennia de moedige stemmen van
slachtoffers heeft gekost om het stigma rond mannelijke slachtoffers te
doorbreken, en hij beschrijft het als “deprimerend” dat één man met macht,
zoals Murphy, deze vooruitgang kan ondermijnen.
De serie, die het verhaal van de broers volgt, laat ook controversiële
scènes zien, waaronder implicaties van een innige relatie tussen de broers—iets
wat volgens journalisten en biografen van het verhaal niet wordt ondersteund
door de feiten. Dit soort creatieve vrijheden roept niet alleen vragen op over
de integriteit van de vertelling, maar ook over de impact die dit heeft op de
publieke perceptie van de gebeurtenissen en de betrokken personen.
Daarnaast werd de serie ontvangen met gemengde reacties van het publiek,
die de bizarre en onrealistische elementen in het verhaal aan de kaak stelden.
Critici gaven aan dat de serie faalt in het goed belichten van de complexe
emotionele en psychologische achtergrond van de broers, en dat het narratief
meer voelt als een futiele en bizarre poging om trauma te begrijpen dan als een
informatieve reconstructie van de feiten.
Het is duidelijk dat de kritiek van Erik Menendez op Monsters niet
alleen voortkomt uit persoonlijke frustratie, maar ook uit een bredere
bezorgdheid over hoe media omgaan met gevoelige onderwerpen zoals
kindermisbruik en de gevolgen daarvan.
Blijf op de hoogte van jouw
favoriete Netflix-films en -series
Heb je
genoten van dit artikel? Trakteer ons dan op een
(virtuele)
koffie of steun
The Nerd Shepherd door
ons te volgen op
Facebook,
X en
Instagram! Voor
de laatste updates over je favoriete Netflix-series, word lid van onze
Alles over Netflix Facebook-groep. Zo mis je geen
enkel nieuwtje!