Brinefall lijkt heel wat in de trailer en bij het kijken werd ik direct enthousiast. Mooie graphics, rondstruinen in de vrije natuur, zelf dorpen bouwen en vijanden verslaan. Een interessante basis voor een spel!
De realiteit valt echter vies tegen. Het spel schijnt gemaakt te worden door één persoon met wat hulpjes in een Discord. Hij stelt dat het gerecenseerd mag worden, en dat hij daar waarde aan hecht. Aanvankelijk was ik hier terughoudend over, maar nu ik eenmaal meerdere uren in het spel heb geïnvesteerd, lijkt het me toch belangrijk om potentiële spelers te bewapenen met kennis over wat hen te wachten staat.
Mijn ervaring komt erop neer, je wordt geboren in het wild, je hebt een zwaard, een soort falchion, je hakt je een weg door wolven (hoe actueel!), door vijandige ballen snot en dansende kubussen die bestaan uit gelatine. Je hebt ook een magiemeter om tijdelijk te kunnen sprinten en kunt korte stukjes zwemmen. Verder verzamel je gouden munten en hakt bomen om, om planken te kunnen zagen. Van die planken kun je weer meubels en muren maken, doch de uitleg van hoe dit werkt, is wazig.
Er ontbreekt wel meer in het spel, want de oriëntatie is een absolute ramp. Nadat je hebt geëxperimenteerd met het stichten van je eerste kampvuur en het maken van een werkbank, kom je een NPC tegen die zich bij je aansluit. Hij geeft je de opdracht om een heilige steen te vinden. Echter, na uren rondstruinen blijkt die steen nog steeds onzichtbaar en onvindbaar. Een minimap ontbreekt en het ‘kompas’, wat lettertjes bovenin het scherm, werkt totaal anti-intuïtief.
Als je uitzoomt op de grote map, dan staat het pijltje van jouw personage naar rechts gericht, ookal loop je naar boven. Je kunt de camera draaien – zo werd mij uitgelegd in een server waar de maker van het spel met wat vaste volgelingen en testspelers toelichtingen geven. Echter, zelfs al draai je de camera, dan nog wijst het pijltje van je personage naar rechts. Zodat onder niet alleen boven kan zijn, maar boven kan zelfs zijn, op de grote map naar links of rechts lopen.
Mijn verwarring en klachten over de oriëntatie in het spel schreef ik gedetailleerd op, in de hoop dat de maker er wat mee zou doen. Het was een kritiek die ook anderen in de server onderschreven. Een paar dagen later logde ik nogmaals in en bracht weer een uur door in het spel, maar nu liep ik nog tegen andere glichtes aan. Beesten zitten vast in de map of worden plots onsterfelijk halverwege een gevecht.
Een week later was er nog niets verbeterd aan de oriëntatiemogelijkheden van de speler en de eerste quest, het vinden van die steen, bleek na nog wat uren spelen onmogelijk. De maker wenst vurig dat het spel alsnóg gerecenseerd moet worden in deze onvolledige staat, zo las ik in de chat, dus bij deze.
Naar eer en geweten kan ik hier niet meer dan een drie voor geven. En dat is nog hoog, waarbij ik mijn aanvankelijke enthousiasme bij het zien van de trailer alsnog meeneem, vanuit de hoop dat het op een dag alsnog wat wordt.
Conclusie
Zoals het er nu voorstaat is dit spel uitsluitend geschikt voor wie het geweldig vindt om een soort oldschool ‘runescape’ ervaring te hebben. Daarbij moet je dan alles zelf uitzoeken en voortgang boeken is een kwestie van dom geluk en blind ergens tegen aanlopen, zonder enige richting of indicatie van wat de speler te doen staat. Ik heb letterlijk honderden wolven en ballen snot in mootjes gehakt en was nog geen stap verder.
Brinefall, ajuus!+ Mooie graphics bieden potentie voor de toekomst
+ Je schijnt zelf dorpjes te kunnen bouwen
+ Rustgevende muziek
- Gebrek aan oriëntatie is een regelrechte ramp
- Extreem wazige uitleg van wat je moet doen
- De speler zou meer hulp, steun en gezelschap moeten hebben van NPC-vrienden
3/10
3/10
Sid Lukkassen kunt u steunen via BackMe! Zijn gamestreams met ‘Poppencast Peter’ kunt u hier bekijken.