Review: "The Texas Chainsaw Massacre" - Verstoppertje voor volwassenen

zaterdag, 26 augustus 2023 om 9:16
bbq key art digital 16x9

Review: The Texas Chainsaw Massacre

Velen van ons hebben wel eens gedroomd van de spanning en angst die gepaard gaat met de beste horrorfilms. Terwijl we naar deze films kijken, stellen we onszelf automatisch de vraag: "Wat zou ik doen in deze situatie?" Nu krijg je de kans om deze gedachten tot leven te brengen in 'The Texas Chainsaw Massacre', een game ontwikkeld door Sumo Nottingham en uitgegeven door Gun Interactive.
watermarks pages 1024x576
Still 'The Texas Chain Saw Massacre' via Gun Interactive

Zenuwslopende gameplay

De game roept herinneringen op aan eerder succesvolle titels zoals 'Dead by Daylight' en het helaas uitgestorven 'Friday the 13th'. De spelopzet is eenvoudig: je hebt de keuze om deel uit te maken van "The Family", inclusief de wereldberoemde en huiveringwekkende "Leatherface", of je kunt spelen als een van de slachtoffers. Beide opties zijn vermakelijk, maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan het spelen als een slachtoffer. De adrenaline giert door je lijf terwijl je je verstopt in een kast en het ijzingwekkende geluid van Leatherface's kettingzaag voorbij hoort scheuren. Ontsnappen is een hachelijke onderneming, en eerlijk gezegd, de keuzes die je maakt terwijl je jezelf inleeft als het personage in een horrorfilm, zijn lang niet altijd de juiste.
watermarks pages3 1024x576

Afhakers en amateurs

Hoewel de game uitsluitend multiplayer is, mag dit de pret niet drukken. Het vullen van een lobby gaat over het algemeen vlot, maar het blijft de vraag hoe serieus andere spelers zijn. Helaas verlaten velen de game aan het begin of halverwege, wat soms resulteert in een groep van slechts 3 overgebleven spelers, of zelfs minder. Hoewel we geen directe strafmaatregelen hebben waargenomen, is het overduidelijk dat er iets gedaan moet worden om dit gedrag aan te pakken. Bovendien zorgt het gebrek aan tutorials ervoor dat je al snel in een lobby belandt met spelers die eigenlijk geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.

Een prima visuele presentatie

Wat betreft de visuele presentatie van de game, valt er weinig te klagen. Hoewel er niets bijzonders te zien is, zijn er ook geen aspecten die ondermaats zijn. Het is gewoon prima. De gameplay zit boordevol vermakelijke en onderscheidende spelelementen. Neem bijvoorbeeld "Grandpa," die op onverwachte momenten begint te schreeuwen en met de tijd sterker wordt, vooral als hij het bloed van slachtoffers binnenkrijgt. Als je niet doodstil blijft zitten, verraadt het geschreeuw van "Grandpa" direct je schuilplaats. Deze toevoeging zorgen voor meer dynamiek in de game.
watermarks pages4 1024x576

Teamwork is cruciaal

De game mist diepgang, afgezien van een kort introverhaal bij het opstarten. Het benadrukt herhaaldelijk dat het vooral een multiplayer-ervaring is. Spijtig genoeg hadden we geen gelegenheid om het met onze volledige redactie te spelen, maar als dat wel mogelijk was geweest, had ons oordeel wellicht gunstiger uitgepakt.
Spelen met vrienden is absoluut leuker dan het delen van een lobby met willekeurige online spelers, die vaak halverwege de game opgeven. Dit kan behoorlijk frustrerend zijn. Bovendien lijken de overlevenden weinig kans te maken om te winnen, omdat goede communicatie van essentieel belang is. Zonder teamwork is het bijna onmogelijk om als overlevende de game tot een goed einde te brengen, ongeacht het team waarin je zit.

Verassend vermakelijk maar met een beperkte inhoud

Bij de aankondiging van de game waren we aanvankelijk niet echt enthousiast. Het leek opnieuw een standaard franchise-game te worden, terwijl er al vergelijkbare titels op de markt waren. Maar tot onze verrassing heeft The Texas Chainsaw Massacre zich bewezen als een vermakelijke multiplayer horrorgame. Elk personage in de game heeft zijn eigen unieke vaardigheden, wat zorgt voor variatie in de speelstijl. Er zijn echter maar drie maps beschikbaar, wat voor een game van dit kaliber aan de lage kant is. We hopen dat er in de toekomst uitbreidingen en updates zullen verschijnen om dit te verbeteren.
watermarks pages2 1024x576

The Texas Chainsaw Massacre is een vermakelijke online multiplayer horrorgame die het beste wordt gespeeld met een groep vrienden. Als je solo speelt, zul je er waarschijnlijk snel genoeg van krijgen, omdat communicatie tijdens het spelen cruciaal is om enige kans te maken om te winnen. De game ziet er goed uit en biedt vermakelijke gameplay-elementen. Hoewel de omgevingen goed ontworpen, divers en ruim zijn, is het beperkte aantal locaties een duidelijk minpunt, waardoor de interesse al snel afneemt.
Omdat we de game solo hebben gespeeld, kunnen we niet anders dan deze op die manier beoordelen, en daarom blijft onze beoordeling steken op een 6,2. Als je echter de kans hebt om gecoördineerd met mede horrorliefhebbers te spelen, is het zeker een aanrader en zal de beoordeling waarschijnlijk hoger uitvallen. Maar als je alleen met onbekende spelers online speelt, kun je net zo goed na het spelen van een paar potjes weer rustig een horrorfilm opzetten, omdat je gevoelsmatig met het kijken van een film net zoveel invloed hebt op de uitkomst als wanneer je solo online met vreemden de game opstart. Spijtig, maar het is wat het is.