Review: "Jurassic Park Classic Games Collection"

zondag, 26 november 2023 om 14:21
5wj0i7oavgxsdyagyyswulbnwl0
De onlangs verschenen Jurassic Park Classic Games Collection is zo’n titel waarvan je je af kunt vragen waarom die precies is uitgebracht. Jurassic Park en retrogames, dat klinkt op zich als een goede combinatie, en de wereld die we in deze prachtige films hebben leren kennen is er een die zich uitstekend leent voor videospellen.
Maar retrogames, de videospellen van toen die nu nog steeds gespeeld worden, dat zijn doorgaans de pareltjes, de echt uitzonderlijke spellen die er tussenuit sprongen en daarom zo lang herinnerd worden. Behoren deze spellen tot die categorie? Zijn hier mensen nostalgisch naar? Waren dit überhaupt goede spellen in hun tijd? Of is het vooral de naam Jurassic Park die deze spellen toen deed verkopen?
ss eb834d3e1e47b569d7027bd7d6facac126b9d560 1024x576
Still 'Jurassic Park Classic Games' via Limited Run Games
Jurassic Park Classic Games Collection bestaat uit zeven spellen van verschillende systemen uit de zogenaamde 8- en 16-bit generatie van consoles, denk aan de Gameboy, de NES, de SNES en de Sega Genesis, zoals de Sega Mega Drive in Amerika bekend staat. De spellen zijn:
- Jurassic Park 8-BIT
- Jurassic Park PORTABLE
- Jurassic Park 16-BIT
- Jurassic Park GENESIS
- Jurassic Park Part 2: The Chaos Continues 16-BIT
- Jurassic Park Part 2: The Chaos Continues PORTABLE
- Jurassic Park: Rampage Edition GENESIS
style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-9640500527636757"
data-ad-slot="6744902590">
Van deze spellen is wat hier Jurassic Park 16-BIT genoemd wordt het spel dat ik me kan herinneren van vroeger, namelijk als Jurassic Park voor de SNES. Dit spel ziet er grafisch goed uit, en in plaats van alle dino’s dood te moeten schieten wordt je er soms ook geacht van weg te rennen, wat goed past bij de films. In het reguliere spel bekijk je de hoofdpersoon van boven, en dit werkt goed, maar er zijn ook secties waarin het in een soort rudimentaire first-person shooter verandert à la Wolfenstein 3D, maar dan een van het allerergste soort, waarbij je nauwelijks iets kunt zien door een rare bril die je op hebt en verdwaalt raakt in gangen die allemaal hetzelfde lijken.
ss e1bd95b1a6b81587881c97e045443f76dea94aa3 1024x576
Het vervolg, Jurassic Park Part 2: The Chaos Continues dat er eveneens goed uitziet voor de tijd waaruit het komt, is weer een heel ander soort spel. Ditmaal is het een run-and-gun platformer, en wordt je wél geacht iedere dino die je tegenkomt koud te maken. Hoewel vermakelijk voor eventjes, wordt je al snel geconfronteerd met meer en meer van hetzelfde, en maakt het een vrij eentonige indruk. Zoals in Mega Man kun je aan het begin kiezen wel level je kunt spelen, maar anders dan Mega Man lijken de verschillende levels verdacht veel op elkaar.
Jurassic Park voor de Genesis is een zogenaamde cinematische platformer zoals de klassiekers Flashback en de originele Prince of Persia. Dat betekent dat de animaties net even wat vloeiender en realistischer zijn dan in andere platformers, en dat er tijdens het spel wat meer een verhaal verteld wordt, maar het betekent ook dat het allemaal net wat houteriger aanvoelt. Helaas weet dit spel niet het gevoel op te wekken van de klassiekers waar het op gebaseerd is.
ss 45c192792c1aab0c0577338f43509f2e346280c1 1024x576
Al met al kunnen we zeggen dat deze collectie vooral geschikt is voor hen met sterke gevoelens van nostalgie voor de titels in deze reeks. Leuk voor wie zijn herinneringen van vroeger eens wil herbeleven, maar misschien niet heel veel meer dan dat.