Tijdens The Game Awards afgelopen vrijdag wist FromSoftware iedereen te verrassen met de onthulling van Elden Ring: Nightreign. Deze gloednieuwe titel neemt de geliefde Elden Ring-franchise mee op een totaal nieuw avontuur, waar de nadruk dit keer ligt op coöperatieve multiplayer en uitdagende overlevingsmechanieken.
Elden Ring: Nightreign speelt zich af in een parallel universum ten opzichte van de originele Elden Ring en biedt spelers een standalone ervaring die losstaat van eerdere content, zoals Shadows of the Erdtree. In plaats van het klassieke openwereldconcept van de eerste game richt Nightreign zich op intense actie, overleving en strategische samenwerking in teams van maximaal drie spelers.
Spelers, bekend als Nightfarers, hebben de keuze uit acht unieke personages, elk met speciale vaardigheden en ultieme aanvallen. Het doel? Drie nachten overleven in de steeds veranderende wereld van Limveld, terwijl je sterker wordt door gevechten en verkenning. Aan het einde van elke nacht wacht een uitdagende eindbaas, culminerend in een episch gevecht tegen de mysterieuze Nightlord op de derde nacht.
FromSoftware staat bekend om zijn diepgaande en strategische gameplay, maar Nightreign gooit het over een andere boeg. De combat is sneller en acrobatischer dan in Elden Ring, met een nadruk op agressieve vechttechnieken en coöperatieve strategieën.
De map van Limveld evolueert constant door een uniek mechanisme genaamd de Night’s Tide, dat het speelveld kleiner maakt naarmate de nacht vordert. Dit dwingt spelers om voortdurend beslissingen te nemen: vecht je door hordes vijanden om beloningen te verzamelen, of trek je je terug om je krachten te sparen voor de eindbaas?
Verlies is een integraal onderdeel van Nightreign. Een mislukte poging resulteert niet in een harde reset, maar in de mogelijkheid om relics en upgrades te verzamelen die personages blijvend versterken. Deze progressiesystemen moedigen experimenteren aan en stellen spelers in staat hun eigen speelstijl te ontwikkelen.
Bovendien zorgt de dynamische wereld ervoor dat geen enkele sessie hetzelfde is. Vijanden, beloningen en zelfs de map zelf veranderen constant, wat Nightreign een roguelike-dimensie geeft die de herspeelbaarheid aanzienlijk verhoogt.
Elden Ring: Nightreign staat gepland voor een release in 2025 en wordt beschikbaar op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S en pc via Steam.
Heb je genoten van dit artikel? Trakteer ons dan op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen op Facebook, X en Instagram! Voor de laatste updates over je favoriete films, series en games, word lid van onze Facebook-groep en abonneer je op het YouTube kanaal van Insight. Zo mis je écht geen enkel nieuwtje!