"War of the Worlds: The Attack" Review: Ongeloofwaardige Special Effects en Ondermaats Acteerwerk

maandag, 22 mei 2023 om 18:40
8dw82cig3lryn8mrvj9jj7gxkm3
Op een bewuste Halloweenavond in 1938 creëerde Orson Welles met zijn radiouitzending van "The War of the Worlds" een legendarisch moment in de geschiedenis. Terwijl hij zijn acteerkunsten vertoonde, werden sommige luisteraars overrompeld door de illusie van een Marsinvasie. De dag erna vulden krantenkoppen zich met verontwaardiging over de massahysterie die de jonge Welles had veroorzaakt. Toch waren er ook die hem als een held beschouwden, omdat hij het Amerikaanse publiek een spiegel had voorgehouden en de kwetsbaarheid van onze goedgelovigheid had blootgelegd.
Nu, zoveel jaar later is er sinds tijden weer een verfilming van het epische Sci-Fi verhaal uitgekomen. Eerdere pogingen zoals de EPIX-serie uit 2019 en de Britse mini-serie uit datzelfde jaar, waren wellicht niet al te succesvol en de goed ontvangen film met Tom Cruise uit 2005 ligt ook alweer een tijdje achter ons. De verwachtingen waren dan ook hooggespannen voor de nieuwste poging: "War of the Worlds: The Attack." Helaas moeten we concluderen dat deze film zo teleurstellend is, dat we zelfs twijfelden of het de moeite waard was om er een review over te schrijven.
8p5if5vjv6rx5r3irlpsxyraool 1140x570
Still 'War of the Worlds (2005)' via TMDB
Om te beginnen laten de special effects, die in een goede Sci-Fi film niet mogen ontbreken, veel te wensen over. Ze zijn ongeloofwaardig en zelfs in vergelijking met twintig jaar geleden zwaar ondermaats. Ook de cast weet geen indruk te maken, hooguit een enkeling steekt er zo nu en dan positief bovenuit, maar over het algemeen is het acteerwerk ondermaats. In grote lijnen volgt het het originele verhaal van H.G. Wells, maar een vaag subplot met een of andere vreemde priester blijkt volkomen overbodig te zijn en doet het originele verhaal geen eer aan.
Op geen enkel moment is de film spannend. Je verlang al vrij snel naar het einde, wat bovendien ook nog eens allesbehalve bevredigend is. Wanneer je de film aanzet met het idee een waar spektakel te zien, vergelijkbaar met de versie uit 2005, kom je bedrogen uit. Maar, ben jij een liefhebber van B-films of studentenprojecten, dan is de film misschien wél jouw kopje thee.

De film is ronduit slecht, niet vermakelijk, erg karig en op geen enkel moment spannend. We raden je aan om nog maar eens naar de versie met Tom Cruise te kijken want op dit moment is dat nog steeds de betere variant van het War of The Worlds-verhaal. "The War of The Worlds: The Attack" krijgt van ons als eindcijfer een 2,5.
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook en Twitter!