Recensie: 'Vanished into the Night' – Veelbelovende thriller die niet weet te overtuigen

zaterdag, 13 juli 2024 om 17:00
1
De nieuwe Netflix-film Vanished into the Night (Svaniti nella notte), met Riccardo Scamarcio (bekend van John Wick: Chapter 2 en The Ruthless) en Annabelle Wallis (bekend van Peaky Blinders en The Mummy), probeert een spannende Italiaanse thriller te zijn, maar valt helaas in de valkuil van voorspelbaarheid en middelmaat.
Het uitgangspunt van de door Renato De Maria geregisseerde film is interessant: Pietro (Riccardo Scamarcio) en Elena (Annabelle Wallis) zitten midden in een scheiding wanneer hun kinderen, Bianca (Gaia Coletti) en Giovanni (Lorenzo Ferrante), op mysterieuze wijze verdwijnen. Pietro moet zijn duistere verleden aanboren om zijn kinderen veilig thuis te krijgen.
De film begint sterk met de mysterieuze verdwijning en daaropvolgende afpersing, maar de opgebouwde spanning zakt snel in door een slecht geschreven script. De dialogen zijn geforceerd en vaak niet overtuigend, terwijl de film juist sterk leunt op de emotionele impact van een ontvoering. De reden voor de kidnapping heeft iets te maken met achterstallige betalingen – niet erg vernieuwend, maar vooruit.
Riccardo Scamarcio en Annabelle Wallis leveren degelijke acteerprestaties, maar zelfs zij kunnen de film niet redden. Scamarcio brengt intensiteit in zijn rol als wanhopige vader en Wallis is overtuigend als bezorgde moeder, hoewel ze soms wat overacteert, wat irritant kan zijn. De grote plot twist, die de film nog wat pit had kunnen geven, wordt onvoldoende uitgelegd, waardoor je als kijker aan het einde nog steeds niet begrijpt wat de makers wilden overbrengen. Mocht iemand zich geroepen voelen om het uit te leggen: laat het ons vooral weten.
Vanished into the Night is gebaseerd op de Argentijns-Spaanse film 7th Floor en is een remake die de spanning van het origineel niet weet te evenaren. Waar het origineel een strak opgebouwde thriller was, voelt deze Italiaanse remake aan als één grote gemiste kans. De film is perfect om op de achtergrond te laten draaien tijdens klusjes in huis, maar voor een echte filmavond heeft Netflix veel betere opties beschikbaar.
Trigger Warning blijft stijlvol en actievol genoeg om de interesse te behouden, hoewel het verhaal zelf niet erg intrigerend is—het is kijkbaar. Aan de positieve kant schittert Jessica Alba als actieheld, en het is geweldig om haar weer op het scherm te zien. Uiteindelijk is Trigger Warning echter het soort film dat je op een vrijdagavond uit verveling zou opzetten, goed voor gedachteloos vermaak maar weinig meer.
★★☆☆☆