Voor diegene die de eerste Terrifier delen al niks vonden, of
diegene die niets hebben met horror en extreem geweld, kunnen hier net zo goed
gelijk stoppen, want Terrifier 3 verandert daar helemaal niets
aan. Voor diegene die er wel van houden, net als ondergetekende, zij kunnen
uitkijken naar een enorme en heerlijke dosis sadisme, blood, guts, gore and
violence!
De Terrifier-films zullen vermoedelijk geen introductie meer nodig
hebben. Ze draaien eigenlijk om twee dingen: excessieve gore en Art the Clown.
Die extreme gore is er hier weer in overvloed. Op dat vlak zijn de tijden toch
best veranderd. Toen de VHS-cassette nog hoogtij vierde in het
pre-internettijdperk, moest je je dosis gorigheid zoeken in de betere
videotheek. Regisseurs zoals Lucio Fulci of Joe D’Amato voorzagen je met
hun films van dat pleziertje.
Of je moest je fix vinden met films die een stapje verder gingen in
goorpijperij, zoals Duitse underground splatterfilms van onderste plank
prominenten als Olaf Ittenbach en Andreas Schnaas. Met titels als The
Burning Moon en het beruchte Violent Shit. Destijds, nog
vrijwel alleen te vinden via moeilijke wegen, of je moest er stad en land voor
afreizen. Films die door het geruchtencircuit ook nog extra speciaal werden
gemaakt. Ze waren dan wel amateuristisch, ultragoedkoop en nep, maar ze alleen
al het in bezit hebben was een ervaring op zich. Het voelde namelijk ook wel
een beetje speciaal en exclusief, alsof ze alleen weggelegd waren voor
smeerpijpen.
Fast forward enige jaren later en het exclusieve en speciale is volledig
verdwenen. Het geruchtencircuit heeft plaatsgemaakt voor de grootste social
media platforms op het wereldwijde web, de films zijn voor iedereen met een
vingerknip te vinden, Gen-Z-influencers doen hun best om hun reacties vast te
leggen na het kijken ervan, er worden ontelbare
Terrifier-memes
gedeeld en dan zitten we ook nog gewoon dit splatterfestijn te kijken in een
oercommerciële
bioscoop. Een film met een populair geworden clown die mensen
martelt, slacht en kapot hakt, op manieren dat zich met alle gemak kan meten
met de meest bloederige en over-the-top splatterfilms die er zijn.
Een vulva dichtnieten, zoals in één van de Violent Shit delen,
leek ooit nog alleen te behoren tot obscure horrorfilms, maar hier wordt ook
gewoon een pielemans aan gruzelementen geholpen. Het doet dan ook qua hakken,
slachten, bloed en ingewanden totaal niet onder eerdergenoemde films voor, het
gaat nog over de meesten heen ook. Dat bijzondere en exclusieve gevoel is dan
wel verdwenen, maar het heeft toch ook wel weer iets leuks dat een
psychopathische clown zo enorm omarmd wordt en zijn weg heeft gevonden naar de
bioscopen.
Wat dat betreft hebben Art the Clown en de Terrifier-films ook een
flinke ontwikkeling doorgemaakt. Art begon zijn leven ooit in de 11 minuten
durende kortfilm The 9th Circle. De volgende film, ook
genaamd Terrifier, werd opgerekt naar 20 minuten en zette ook de
toon met een flinke portie bloederig geweld. Regisseur Damien Leone maakte
vervolgens de anthologiefilm All Hallows’ Eve. Hij verwerkte deze
twee korte films erin als segmenten van dat verhaal.
Art the Clown, toen nog gestalte gegeven door Mike Giannelli, bleek aan te
slaan bij het publiek. Een aantal jaar later zou de eerste volledige speelfilm
met Art the Clown gemaakt worden. Toen Giannelli stopte met acteren was het
David Howard Thornton die de rol van Art overnam. Dat bleek goud!
De eerste volledige Terrifier film kostte een schamele 35.000
dollar. Het oogde nog vrij goedkoop en deed soms zelfs denken aan een SOV-film
(Shot-on-Video). Maar bij het gorehound publiek sloeg de film aan. Met name het
personage Art werd direct geliefd en ook de extreme gore viel dik in de smaak.
De scène waar een vrouw, naakt en ondersteboven hangend doormidden gezaagd
wordt, is inmiddels iets van een iconisch gevalletje.
De gore en effecten zijn ook een aspect waar regisseur Leone
verantwoordelijk voor is. Hij bleek met een zeer beperkt budget daar enorm in
uit te blinken. Zo’n 6 jaar later volgde het tweede deel, dit keer met een
budget van 250.000 dollar. Nog altijd een lachertje voor een volledige
speelfilm en al helemaal opmerkelijk als je ziet wat Leone hier allemaal uit de
kast trok.
Het geweld, bloed en goregehalte werd nog verder opgeschroefd. Ook dit deel
werd goed ontvangen en bleek een hit die, met name dankzij social media en de
populariteit van Art, zelfs een aantal bioscoopzalen wist te halen. Art werd
nog populairder en wist hiermee een breder publiek te bereiken. Een nieuw deel
kon natuurlijk niet uitblijven.
Deze nieuwe Terrifier 3, ditmaal met een budget van 2 miljoen,
begint waar het tweede deel ophield en is daarmee ook daadwerkelijk een direct
vervolg. Het helpt dus zeker wanneer je de voorgaande delen gezien hebt, want
ook uit deel 1 komen er elementen uit terug, met als voornaamste het personage
Vicky.
Vicky was de final girl in deel 1, die Art the Clown voor dood achterliet.
In deel 2 keerde zij nog even terug als de vrouw met dat tot pulp verbrijzelde
gezicht. Hier is zij inmiddels compleet doorgedraaid en wordt zij een soort
sidekick van Art, die hem bijstaat om de nodige mensen af te slachten.
In dit nieuwe hoofdstuk keert ook Lauren LaVera als Sienna weer terug, de
overlevende uit het vorige deel. We zijn nu 5 jaar verder: zij is uit een
kliniek gekomen, woont nu bij haar zus in huis en probeert haar leven weer op
te pakken.
Het zal echter niet lang duren voordat haar nieuwe leven weer
overhoopgegooid wordt. Want…..tromgeroffel….Art the Clown is back! Ditmaal keert hij terug tijdens de kerstdagen, in plaats van met Halloween zoals in de voorgaande delen. Terwijl onze
grote vriend voor een rits aan nieuwe slachtoffers zorgt, werkt Sienna aan een
plan om Art te stoppen.
Regisseur Damien Leone en zijn sadistische clown trakteren ons weer op een
heerlijk splatter- en gorefeestje, want wat we krijgen is een werkelijk
geweldig potje creatief bruut geweld! Je ziet bijvoorbeeld Art die iemands
schedel opensnijdt en het vel van diens gezicht trekt, terwijl Vicky toekijkt
en zichzelf lachend masturbeert met een gebroken stuk glas. Er is ook een
uiterst brute maar tevens geweldig inventieve scène met een koker en wat
ratten. Geloof me, als dat moment zich toedient, weet je gelijk wat ik bedoel.
Christenen worden ook nog even beledigd tijdens de “Ho ho ho scène”, en dan
is er ook nog het geweldige en over-the-top moment wanneer Art losgaat met een
kettingzaag op een douchend stelletje. Het doet de perikelen van Leatherface
bijna lijken op een aflevering van een doe-het-zelf programma. En zo is er nog
wel een zooi aan andere heerlijke smerigheid. Terrifier 3 stelt
op dat vlak nergens teleur en is een waar walhalla van blood, guts and gore.
Maar, zoals ze in het Engels zeggen: credit where credit’s due. Het is met name
David Howard Thornton en zijn alter ego Art the Clown die de films maken tot
wat ze zijn. Een clown die alles in mime doet, zonder enige vorm van praten.
Hij gebruikt enkel maar gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal.
Het is ontzettend knap en het vergt toch echt wel een puik staaltje
acteerwerk. Het is dan ook niet voor niets dat Art alle aandacht opeist in elke
scène waar die opduikt. Deze moordende clown is inmiddels een
horroricoon die in één adem genoemd mag worden met de andere grote figuren
uit de wereld van horror.
De film komt overigens ook met een klein puntje van kritiek. Een van die
kritieken betreft de speelduur. Dit derde deel klokt, net als deel 2, meer dan
twee uur. Op zich heb ik daar niet zoveel problemen mee. Het duurt echter te
lang wanneer je het begint op te merken. Dit is met name in de stukken waarbij
het verhaal verder gestuwd wordt en Art niet aanwezig is, het sleept dan soms
een beetje.
Waar Damien Leone excelleert in inventieve slachtpartijen en David Thornton
alle aandacht opeist als Art, mogen die andere elementen nog wel wat
verbetering krijgen. Maar goed, het is een klein puntje in een anders geweldig
leuk horrorfeestje. Liefhebbers zullen ook een aantal gezichten herkennen die
een cameo hebben in dit slachtpartijtje. Clint Howard, een bekende uit de
genrefilm, duikt even op en ook horrorgod en legende Tom Savini heeft de
regisseur weten te strikken.
Voor deze Terrifier-films geldt uiteindelijk: je bent erin mee of
niet, er zit niet heel veel tussenin. Alle moorden en gorigheid is zo
sadistisch als maar kan; het is nasty en gruwelijk over-the-top. De films zijn
er ook om te krenken en te beledigen, dus voor diegenen met lange teentjes en
die snel beledigd zijn, is het beter om nog eens een aflevering van Grey’s
Anatomy op te zetten. Maar je moet het ook weer niet te serieus nemen
allemaal, de film is namelijk ook erg grappig. Het is uiteindelijk ook allemaal
met een knipoog en een excuus om helemaal los te gaan met de nodige practical
effects.
Alles bij elkaar zijn regisseur Damien Leone, de films, de gore en Art the
Clown van ver gekomen. Waar het eerste deel nog behouden leek voor grotendeels
die-hard horrorfreaks, is in aantocht van het derde deel een nog groter en
breder publiek gevonden dat het omarmd heeft. Art is inmiddels onderdeel
geworden van popculture en hij zou tegenwoordig gewoon toegevoegd moeten worden
op de posters en t-shirts bij de andere grote legenden als; Jason Voorhees,
Michael Myers, Freddy Krueger en Leatherface. Al met al is Terrifier 3 een
flinke portie met ranzigheid, gorigheid, sadisme, bloed, ingewanden,
martelingen, geweld, hakken, slachten, zagen….you name it. Eigenlijk gewoon een
geweldig potje horror fun! We kunnen trouwens ook alweer uitkijken naar het
aangekondigde deel 4.
Terrifier 3 draait vanaf 31 oktober in de bioscoop, bekijk hieronder de officiële trailer.
★★★★☆
Blijf op de hoogte van jouw
favoriete films en series
Heb je genoten van dit artikel?
Trakteer ons dan op een
(virtuele) koffie of steun
The Nerd Shepherd door ons
te volgen op
Facebook,
X,
Instagram en
Google Nieuws! Voor de
laatste updates over je favoriete films, series en games, word lid van onze
Facebook-groep. Zo mis je geen enkel nieuwtje!