Recensie: 'Lonely Planet' - Romantiek in Marokko met Laura Dern en Liam Hemsworth

zaterdag, 12 oktober 2024 om 19:00
lp 20220620 09760 r2 f
Netflix neemt ons met Lonely Planet mee op een zonnige, romantische reis naar Marokko, met Laura Dern en Liam Hemsworth in de hoofdrollen. Hoewel de film niet het vurige spektakel is waar je misschien op hoopt bij een dergelijk genre, heeft hij genoeg charme om overeind te blijven. Ja, het verhaal is voorspelbaar, maar uiteindelijk weet het toch een glimlach op je gezicht te toveren. Met een prachtige setting en twee charismatische hoofdrolspelers, is dit zonder twijfel een van de betere romantische films van het afgelopen jaar op de streamingdienst.
In Lonely Planet volgen we Katherine Loewe (Laura Dern), een succesvolle schrijfster die vastzit in een creatief en emotioneel dal na het einde van een veertienjarige relatie. Ze besluit dat een schrijversretreat in Marokko haar creatieve blokkade misschien kan doorbreken. Natuurlijk gaat ze daar niet alleen heen voor inspiratie, want al snel ontmoet ze Owen Brophy (Liam Hemsworth), een zakenman met zijn eigen relationele problemen. Wat volgt is een romantisch avontuur dat je al van mijlenver ziet aankomen, maar gek genoeg stoort dat helemaal niet. De chemie tussen Dern en Hemsworth maakt de rit namelijk de moeite waard.
Laura Dern's vertolking van Katherine, die aanvankelijk wat afstandelijk en nors overkomt, is geloofwaardig en vermakelijk. Ze weet de complexiteit van een vrouw die worstelt met haar emoties mooi over te brengen, zonder te vervallen in overdreven dramatische clichés. Liam Hemsworth is zoals altijd charmant en speelt Owen met een nonchalante, sympathieke flair die perfect past in het romantische plaatje.
De bijrollen in de film, zoals die van Owen's vriendin Lily (Diana Silvers), zijn echter minder memorabel. Vanaf het moment dat Lily verschijnt, weet je al dat ze het veld moet ruimen voor Katherine en Owen. Haar personage krijgt weinig ruimte om te groeien en vervalt al snel in het cliché van de ‘irritante ex’. Zonde, want met iets meer aandacht voor de bijpersonages had Lonely Planet wat meer pit kunnen hebben.
De echte ster van de film is toch wel de prachtige Marokkaanse setting. De exotische markten, het indrukwekkende landschap en de levendige kleuren maken de film een lust voor het oog. Nu de koudere dagen voor de deur staan, is het niet ondenkbaar dat een vakantie naar het Noord-Afrikaanse land tijdens het kijken door je hoofd zal schieten. Aan de ene kant omdat het tempo van de film soms inzakt, maar tegelijkertijd omdat je steeds weer wordt getrakteerd op prachtige beelden die je doen verlangen naar Marokko.
Lonely Planet doet absoluut niks nieuws en vervalt al snel in de bekende clichés, maar op de een of andere manier stoort dat minder dan bij de gemiddelde middelmatige romcom op streamingdiensten. Hoewel deze film prima in dat rijtje past, doet hij nét iets meer dan de gemiddelde productie en prijkt dan ook bovenaan dat 'middelmatige romcom'-lijstje.
★★★☆☆
Lonely Planet is nu te zien op Netflix, bekijk hieronder de officiële trailer.

Blijf op de hoogte van jouw favoriete Netflix-films en -series

Heb je genoten van dit artikel? Trakteer ons dan op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen op Facebook, X en Instagram! Voor de laatste updates over je favoriete Netflix-series, word lid van onze Alles over Netflix Facebook-groep. Zo mis je geen enkel nieuwtje!