Recensie: 'In Her Place' - Een dromerige thriller in het Santiago van de jaren vijftig

vrijdag, 11 oktober 2024 om 19:00
lh 20230709 sc09 00056
In Her Place (El lugar de la otra), geregisseerd door Oscar-genomineerde Maite Alberdi, is vanaf vandaag beschikbaar op Netflix. Deze Chileense film, gebaseerd op een waargebeurd verhaal uit het Santiago van de jaren vijftig, biedt een mix van misdaad en feministisch drama, vervlochten met een dromerige sfeer.
Het verhaal draait om Mercedes (Elisa Zulueta), een schuchtere juridisch medewerker die dagelijks de mannen in haar leven bedient: haar verstrooide echtgenoot Efraín (Pablo Macaya), haar twee volwassen zonen die nauwelijks iets bijdragen aan het huishouden, en haar werkgever, een rechter die volledig afhankelijk is van haar bekwaamheid. Mercedes’ leven is doordrenkt van monotone verplichtingen, totdat ze per ongeluk betrokken raakt bij de zaak van María Carolina Geel (Francisca Lewin), een beroemde schrijfster die haar minnaar vermoordde in een theesalon van het prestigieuze Hotel Crillón.
De manier waarop Mercedes langzaam maar zeker in de wereld van deze glamoureuze moordenares wordt gezogen, is bijzonder interessant en goed uitgewerkt. Wanneer Mercedes de sleutels krijgt tot Geel's luxueuze appartement om kleren voor haar op te halen, ontdekt ze een leven dat ver verwijderd is van haar eigen benauwde realiteit. Het weelderige interieur, de ruimte en rust die het appartement uitstraalt, staan in schril contrast met de chaos in Mercedes' huis. Deze ontdekking leidt tot een obsessieve fascinatie voor de vrijheid en onafhankelijkheid die Geel belichaamt.
Het tempo van de film is traag en reflectief, maar dit draagt juist bij aan de dromerige, bijna melancholische sfeer die de film oproept. Mercedes' stille transformatie wordt subtiel maar overtuigend in beeld gebracht door de sterke acteerprestatie van Elisa Zulueta. Haar lichte glimlach en stille vastberadenheid suggereren een innerlijke kracht die langzaam naar de oppervlakte komt, terwijl ze zich stukje bij beetje losmaakt van de ketenen van haar dagelijkse verplichtingen.
Visueel is In Her Place een lust voor het oog. De prachtige productieontwerpen van Rodrigo Bazaes Nieto en de cinematografie van Sergio Armstrong dompelen de kijker onder in een stijlvol, nostalgisch Santiago, waarbij de contrasten tussen arm en rijk, en tussen mannelijk en vrouwelijk, scherp naar voren komen. De kostuums van Muriel Parra spelen hier een belangrijke rol in: Mercedes' gedaanteverwisseling begint letterlijk bij het passen van Geels dure kleding.
Toch blijft de film op sommige punten wat oppervlakkig. Waar je een diepgaande psychologische thriller zou verwachten, kiest Alberdi voor een luchtigere toon. De dreiging van Mercedes' obsessie met Geel’s leven wordt nooit echt gevaarlijk.
De feministische ondertoon is echter onmiskenbaar. In Her Place laat subtiel zien hoe vrouwen zoals Mercedes gevangen zitten in een patriarchale wereld waarin hun capaciteiten systematisch worden genegeerd. Het is Geels misdaad die een symbolische bevrijding voor Mercedes lijkt te betekenen, een dramatisch keerpunt dat haar de kracht geeft om te ontsnappen aan haar onderdrukte bestaan.
★★★½☆☆
In Her Place (El lugar de la otra) is nu te zien op Netflix, bekijk hieronder de officiële trailer.

Blijf op de hoogte van jouw favoriete Netflix-films en -series

Heb je genoten van dit artikel? Trakteer ons dan op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen op Facebook, X en Instagram! Voor de laatste updates over je favoriete Netflix-series, word lid van onze Alles over Netflix Facebook-groep. Zo mis je geen enkel nieuwtje!