In Her Place (El lugar de la otra), geregisseerd door Oscar-genomineerde Maite Alberdi, is vanaf vandaag beschikbaar op Netflix. Deze Chileense film, gebaseerd op een waargebeurd verhaal uit het Santiago van de jaren vijftig, biedt een mix van misdaad en feministisch drama, vervlochten met een dromerige sfeer. Het verhaal
draait om Mercedes (Elisa Zulueta), een schuchtere juridisch medewerker die
dagelijks de mannen in haar leven bedient: haar verstrooide echtgenoot Efraín
(Pablo Macaya), haar twee volwassen zonen die nauwelijks iets bijdragen aan het
huishouden, en haar werkgever, een rechter die volledig afhankelijk is van haar
bekwaamheid. Mercedes’ leven is doordrenkt van monotone verplichtingen, totdat
ze per ongeluk betrokken raakt bij de zaak van María Carolina Geel (Francisca
Lewin), een beroemde schrijfster die haar minnaar vermoordde in een theesalon
van het prestigieuze Hotel Crillón.
De manier
waarop Mercedes langzaam maar zeker in de wereld van deze glamoureuze
moordenares wordt gezogen, is bijzonder interessant en goed uitgewerkt. Wanneer
Mercedes de sleutels krijgt tot Geel's luxueuze appartement om kleren voor haar
op te halen, ontdekt ze een leven dat ver verwijderd is van haar eigen benauwde
realiteit. Het weelderige interieur, de ruimte en rust die het appartement
uitstraalt, staan in schril contrast met de chaos in Mercedes' huis. Deze
ontdekking leidt tot een obsessieve fascinatie voor de vrijheid en
onafhankelijkheid die Geel belichaamt.
Het tempo van
de film is traag en reflectief, maar dit draagt juist bij aan de dromerige,
bijna melancholische sfeer die de film oproept. Mercedes' stille transformatie
wordt subtiel maar overtuigend in beeld gebracht door de sterke acteerprestatie
van Elisa Zulueta. Haar lichte glimlach en stille vastberadenheid suggereren
een innerlijke kracht die langzaam naar de oppervlakte komt, terwijl ze zich
stukje bij beetje losmaakt van de ketenen van haar dagelijkse verplichtingen.
Visueel is In
Her Place een lust voor het oog. De prachtige productieontwerpen van
Rodrigo Bazaes Nieto en de cinematografie van Sergio Armstrong dompelen de
kijker onder in een stijlvol, nostalgisch Santiago, waarbij de contrasten
tussen arm en rijk, en tussen mannelijk en vrouwelijk, scherp naar voren komen.
De kostuums van Muriel Parra spelen hier een belangrijke rol in: Mercedes'
gedaanteverwisseling begint letterlijk bij het passen van Geels dure kleding.
Toch blijft de
film op sommige punten wat oppervlakkig. Waar je een diepgaande psychologische
thriller zou verwachten, kiest Alberdi voor een luchtigere toon. De dreiging
van Mercedes' obsessie met Geel’s leven wordt nooit echt gevaarlijk.
De
feministische ondertoon is echter onmiskenbaar. In Her Place laat
subtiel zien hoe vrouwen zoals Mercedes gevangen zitten in een patriarchale
wereld waarin hun capaciteiten systematisch worden genegeerd. Het is Geels
misdaad die een symbolische bevrijding voor Mercedes lijkt te betekenen, een
dramatisch keerpunt dat haar de kracht geeft om te ontsnappen aan haar
onderdrukte bestaan.
★★★½☆☆
In Her Place (El lugar de la otra) is nu te zien op Netflix, bekijk hieronder de officiële trailer.
Blijf op de hoogte van jouw
favoriete Netflix-films en -series
Heb je genoten van dit artikel?
Trakteer ons dan op een
(virtuele) koffie of steun
The Nerd Shepherd door ons
te volgen op
Facebook,
X en
Instagram! Voor de laatste updates over je
favoriete Netflix-series, word lid van onze
Alles over Netflix Facebook-groep.
Zo mis je geen enkel nieuwtje!