Recensie: "Hypnotic" - Een cocktail van 'Inception' en 'Shutter Island' met een vleugje B-film

zondag, 02 juli 2023 om 18:00
8fhknppql374qyyhakzdld93iuw scaled
Stel je eens voor: je neemt de briljante ideeën van "Inception", voegt de mysterieuze sfeer van "Shutter Island" toe en mixt het allemaal met de onmiskenbare charme van een B-film. Wat krijg je dan? Een explosieve cocktail genaamd "Hypnotic" met niemand minder dan Ben Affleck in de hoofdrol! Deze film belooft aanvankelijk avontuur en plezier in overvloed, maar na het zien ervan krijg je een licht déjà vu-gevoel.
"Hypnotic" draait om de mysterieuze wereld van de "Hypnotics". Deze hypnotiseurs worden getraind door een organisatie genaamd "The Division". Wanneer Danny's geliefde dochter Millie plotseling verdwijnt en het er sterk op lijkt dat "The Division" achter haar ontvoering zit, raakt Danny verwikkeld in een bloedstollende zoektocht om haar terug te vinden. Terwijl het verhaal zich ontvouwt, wordt al snel duidelijk dat de realiteit niet is wat het lijkt te zijn. Hypnose blijkt mensen mee te nemen naar een geheel andere wereld, vol verrassingen en geheimen diep verborgen in het onderbewustzijn.
amt55ktfivmhcv12gpnbg592hjv 1140x570
Still 'Hypnotic' via TMDB
Het concept van de Hypnotics is boeiend en goed uitgewerkt, maar er lijkt ruimte te zijn geweest voor meer diepgang als de film iets langer had geduurd. Met een speelduur van slechts 1 uur en 33 minuten voelt "Hypnotic" soms gehaast aan, waarbij het verhaal op bepaalde momenten in sneltreinvaart wordt verteld. De grote plottwist is goed uitgevoerd en doet denken aan de onthullingen in het meesterlijke "Shutter Island". Op dat moment komt de film echt tot leven, maar helaas gebeurt dit pas na ruim een uur, waardoor het laatste halfuur als een wervelwind voorbij raast.
Ben Affleck schittert in de rol van de doortastende detective Danny Rourke. Zijn acteerprestatie is overtuigend en meeslepend. Het verhaal op zich is niet slecht, maar het mist net dat ene briljante element dat vergelijkbare films, zoals het epische "Inception", weten te bieden. “Hypnotic” had de potentie om op dezelfde hoogte als Inception te staan, maar helaas bereikt het niet dezelfde 'epische' verhalenvertelling.
Zodra de film te streamen is, is het absoluut een aanrader om eens aan te zetten. Maar nu de film in de bioscoop draait, is er voldoende aanbod dat zeer waarschijnlijk een vermakelijkere avond biedt. “Hypnotic” krijgt van ons als eindbeoordeling een 6,2.
enoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter en Instagram!