Recensie: 'Hopeless' - Een sterke Koreaanse neo-noir thriller

maandag, 02 september 2024 om 18:00
get8nxesiazb0xzjeuo6aeh1ynp
Hopeless (Hwaran) zou je misschien het beste kunnen omschrijven als een neo-noir thriller. Het is een film met een grotendeels sobere toon en een wat sombere sfeer. Het is ook een film over mensen die vastzitten in een uitzichtloos bestaan, waar criminaliteit hun uitweg lijkt te zijn.
Yeon-gyu is een jonge student wiens leven in een negatieve spiraal zit. Zijn zusje wordt regelmatig gepest op school, wat voor hem vaak aanleiding is om verwikkeld te raken in de nodige vechtpartijen. Waar hij woont is niet de meest rooskleurige plek en rondkomen is niet makkelijk. Daarnaast is zijn stiefvader een alcoholist met hele losse handjes, voor wie hij doodsbang is. Yeon-gyu droomt ervan om te ontsnappen aan dit bestaan en ergens anders een nieuw leven te beginnen. Dat 'ergens anders' ziet hij als Nederland.
De problemen voor Yeon-gyu worden nog erger wanneer hij weer eens zijn zusje wil beschermen. Hij slaat een andere student neer, die daarbij behoorlijk gewond raakt. Dit zorgt ervoor dat hij een aardige som geld als schikking moet betalen. Tot overmaat van ramp verliest hij ook nog eens zijn baantje. De situatie wordt voor hem alsmaar slechter, maar dan komt Chi-geon in zijn leven terecht.
Chi-geon is een kleine gangsterbaas die wat sympathie voor Yeon-gyu lijkt te hebben. Hij schuift Yeon-gyu een envelop met geld toe, waarmee hij zijn schikking kan betalen. Dat is vervolgens aanleiding voor Yeon-gyu om wat klusjes te gaan klaren voor deze gangleider. Tussen de twee lijkt er een soort van mentor-leerlingrelatie te ontstaan. Het is echter zo dat bepaalde klusjes en de consequenties daarvan Yeon-gyu niet helemaal lekker zitten, waardoor hij worstelt met zijn geweten. Het zal ook niet lang duren voordat dingen een verkeerde wending nemen en de situatie voor hem uit de hand begint te lopen.
Hopeless is het regiedebuut van Kim Chang-Hoon. Hoewel de film op bepaalde vlakken wat tekortschiet, belooft hij voor de toekomst wel iemand te zijn om in de gaten te houden. Want qua stemming, toon en stilistisch gezien is Hopeless zeker een aangename film. Voor wie wel eens vaker Koreaanse films of series kijkt, zal een gezicht als dat van Jung Man-sik (als eigenaar van een restaurant) zeker vertrouwd zijn.
Andere acteurs zoals Song Joong-ki (als Chi-gon) en Kim Jong-soo (als big boss) zullen wellicht ook herkenbaar zijn. Daarnaast is er ook nog Kim Hyeong-seo, voor velen beter bekend als K-popster Bibi, als het zusje. Zij was onlangs ook te zien in de erg sterke serie The Worst Of Evil (Disney+).
Qua sfeer en toon is Hopeless beslist sterk, de broeierige soundtrack helpt ook mee en zorgt ervoor dat de spanning soms goed opgevoerd wordt. Er zijn echter ook wel wat dingen die beter hadden kunnen zijn. De mentor-leerlingrelatie is aanwezig, maar krijgt nooit echte diepgang, wat de film wel iets sterker had kunnen maken. Diverse bijfiguren hadden wat meer uitgewerkt kunnen worden; onder andere Seung-moo, de rechterhand van Chi-geon, had hier zeker baat bij gehad. Sommige gebeurtenissen voelen wat makkelijk of generiek aan en hadden wellicht meer aandacht, of een andere insteek, kunnen krijgen.
Dat gezegd hebbende, Hopeless is wel een fijne film. Het houdt de aandacht vast, de sfeer is toch wel lekker en ook de jonge acteurs zijn sterk. De film bevat ook vrij typische en herkenbare elementen die je vaker in dit genre van Koreaanse films ziet: kleine gangsterbazen die verantwoording afleggen aan een grotere baas, ontwikkelingsprojecten waar de misdaad bij betrokken is en bijvoorbeeld politieke figuren die worden bestuurd door criminelen. Dan heb je ook nog de gebruikelijke weapons of choice, namelijk messen.
Wat je ook vaak ziet, zijn de gangsters die roken. In veel gevallen lijkt dit meer een throwback naar de Hollywood noir-films van vroeger, toen een gangster of detective nog cool was met een brandende peuk aan zijn lippen. Vaak, zo ook hier, speelt het zich af in een kleine plaats of wijk. Zonder er te veel over uit te wijden, maar ook in typische Koreaanse stijl, verlopen bepaalde dingen niet op z'n brave Hollywoods.
De film is niet perfect en bepaalde elementen hadden beter gekund. Echter, de missende of minder sterke aspecten van de film zijn niet overheersend. Het neemt ook niet weg dat het gewoon best een fijne film is en eentje die heel prima wegkijkt, zeker als dit soort small crime-films je kopje thee zijn.
★★★½☆☆
Hopeless (Hwaran) draait vanaf donderdag in de bioscoop, bekijk hieronder de officiële trailer.