Recensie: "Haunted Mansion" - Een zomerse Halloween-film is vragen om teleurstelling

donderdag, 10 augustus 2023 om 12:39
mzlzamje2yk2sw3f9htebm3b3jw scaled
De langverwachte Disney-film "Haunted Mansion" heeft eindelijk zijn weg naar het grote scherm gevonden en biedt kijkers een meeslepend avontuur vol lachsalvo's en bovennatuurlijke verrassingen. Met Owen Wilson in de hoofdrol als de charismatische en komische Pater Kent, belooft de film een combinatie te zijn van humor, spanning en de herkenbare Disney-magie voor het hele gezin.
wuo1hjvcpmjmglstwvdkn1qqsn5 1140x570
Still 'Haunted Mansion' via TMDB

Owen Wilson schittert in een prachtig spookachtige setting

In lijn met de traditie van Disney-films weet Owen Wilson's aanwezigheid als Pater Kent een onweerstaanbare charme en humor toe te voegen aan het verhaal. Zijn scherpe grappen en unieke komische stijl zijn een 'perfect fit' voor een film als "Haunted Mansion". Visueel gezien stelt "Haunted Mansion" absoluut niet teleur. De film dompelt de kijkers onder in een prachtig spookachtig landhuis met oogstrelende decors en indrukwekkende speciale effecten. Elk detail binnen het herenhuis draagt bij aan de duistere en magische sfeer.

Bijzonder slechte timing

Een van de tekortkomingen van "Haunted Mansion" is ongetwijfeld de timing van de release. De film speelt zich af in een spookachtige omgeving en had waarschijnlijk meer impact gehad als deze rond Halloween was uitgebracht. Het contrast tussen de griezelige sfeer en de zomerse release kan enigszins afbreuk doen aan de algehele ervaring. Het is een raadsel waarom Disney heeft gekozen voor een zomerse release, vooral gezien de overvloed aan films zoals Barbie, Oppenheimer en Mission Impossible die momenteel de bioscoopzalen vullen.
y70eaoozctcfg5ruyr03gegcb3 1140x570
Still 'Haunted Mansion' via TMDB

"Haunted Mansion" zoekt balans tussen spanning, humor en drama.

Hoewel de film veel te bieden heeft, kan het verhaal op sommige momenten wat traag verlopen. Hierdoor kan de spanning afnemen en kan de aandacht van het publiek verslappen. Het balanceren van komedie, spanning en drama lijkt soms een uitdaging te zijn, wat de cohesie van het verhaal beïnvloedt.
"Haunted Mansion" balanceert op een precaire positie, gericht op een jong publiek en toch geworteld in een spookachtige setting. Niettemin is het essentieel om op te merken dat enkele volwassen kijkers mogelijk enige teleurstelling kunnen ervaren vanwege het ontbreken van authentiek angstaanjagende scènes. De film is onmiskenbaar bedoeld als een familiefilm, met een primaire focus op de jongere kijkers

"Haunted Mansion" is een een mix van humor en bovennatuurlijke wendingen. Owen Wilson's grappige stijl, de verbluffende visuele effecten en de bekende Disney-magie komen samen in deze bioscoopfilm voor het hele gezin. Maar, de film staat ook voor wat uitdagingen, zoals een wat ongelukkige releasedatum, en soms momenten waarop het verhaal voortkabbelt en de balans tussen kindvriendelijk en griezelig een beetje zoek is.
"Haunted Mansion" tovert toch her en der een glimlach op je gezicht en neemt zowel jong als oud mee in zijn raadselachtige mysterie. Of je nu wilt grijnzen, griezelen, of gewoon die vertrouwde Disney-magie wilt ervaren, deze film biedt voor elk wat wils. Al schiet de film ook op veel fronten flink tekort. "Haunted Mansion krijgt daarom als eindbeoordeling een 6.