Recensie: 'Gunner' - Kampeertrip loopt uit op een gevaarlijk kat-en-muis-spel

vrijdag, 23 augustus 2024 om 13:00
bxwkc4qabcemghu1xcctbk1eydn
De actiefilm Gunner is vanaf vandaag te zien via Pathé Thuis, met in de hoofdrollen Luke Hemsworth en Morgan Freeman. De film, geregisseerd door Dimitri Logothetis, vertelt het verhaal van Lee Gunner, een voormalig special forces-soldaat die alles op alles zet om zijn zoons te redden uit de klauwen van een meedogenloos drugskartel.
Het verhaal begint met een eenvoudige, maar effectieve opzet: Gunner, net teruggekeerd van militaire missies, probeert de band met zijn zoons te herstellen door hen mee te nemen op een kampeertrip. Tijdens deze trip stuiten ze echter op een fentanyloperatie van een drugskartel, wat leidt tot een dodelijke confrontatie. Wat volgt is een kat-en-muisspel waarin Gunner probeert zijn kinderen te redden, met alle actie-elementen die je van zo'n film mag verwachten: schietpartijen, explosies en handgevechten. Toch blijkt al snel dat het script weinig origineel is en voornamelijk leunt op genre-clichés die we al talloze keren eerder hebben gezien.
Een van de grootste teleurstellingen van Gunner is de visuele kwaliteit van de film. De speciale effecten, die essentieel zijn in een actiefilm, schieten ernstig tekort. De geweerschoten en explosies ogen nep. Dit is des te verbazingwekkender gezien de aanwezigheid van een cast met zo'n hoog kaliber als Hemsworth en Freeman.
Wat ook opvalt, is de vreemde montagekeuze waarbij er plotseling tekst op het scherm verschijnt tijdens een scène met een bijpersonage. Dit komt over als een slechte poging om de film visueel aantrekkelijker te maken, maar het werkt juist averechts. Het haalt je uit het verhaal en voelt aan als iets wat eerder thuishoort in een TikTok-video dan in een serieuze actiefilm.
Acteerprestaties kunnen een film soms redden, maar ook hier laat Gunner steken vallen. Luke Hemsworth doet zijn best om de rol van de geharde soldaat en vader neer te zetten, maar hij krijgt weinig ondersteuning van het script, dat gevuld is met platvloerse dialogen. Morgan Freeman, normaal gesproken een acteur die zelfs de meest middelmatige films naar een hoger niveau kan tillen, lijkt hier verloren te zijn in een film die ver onder zijn kunnen ligt. Zijn scènes zijn beperkt en voegen weinig toe aan het geheel. Het is pijnlijk om te zien dat een acteur van zijn kaliber betrokken is bij een project dat zo ondermaats is.
Op technisch vlak zijn er een paar momenten die positief opvallen, zoals een goed uitgevoerde vechtscène in een bar, maar deze zijn zeldzaam en worden overschaduwd door de vele tekortkomingen van de film. De muziekkeuze is ook een vreemde mix die vaker afleidt dan dat het bijdraagt aan de sfeer van de film. Dit alles zorgt ervoor dat Gunner een chaotische en inconsistent vertelde film is, die ondanks zijn korte speelduur van 90 minuten toch aanvoelt als een lange zit.
Gunner had de potentie om een vermakelijke actiefilm te zijn, maar komt uiteindelijk niet verder dan een rommelige en ongeïnspireerde poging. De film lijdt onder slechte speciale effecten, een zwak script en teleurstellende acteerprestaties. Zelfs de aanwezigheid van een acteur als Morgan Freeman kan deze film niet redden van zijn eigen tekortkomingen.
★☆☆☆☆