Recensie: 'Knights of the Zodiac' - Fantasievolle actiefilm met gebrek aan diepgang en originaliteit

vrijdag, 30 juni 2023 om 21:52
u17vlzqwfbejsj1hpvb6qoohvlc scaled
“Knights of the Zodiac” is een fantasy actiefilm uit 2023 die gebaseerd is op de populaire manga “Saint Seiya” van Masami Kurumada. Geregisseerd door Tomek Bagiński en geschreven door Josh Campbell, Matt Stuecken en Kiel Murray, is de film voorzien van een getalenteerde cast, waaronder Mackenyu, Famke Janssen, Madison Iseman en Sean Bean.
Het verhaal van Knights of the Zodiac draait om een straatwees genaamd Seiya, die ontdekt dat hij voorbestemd is om de wereld te redden van een gereïncarneerde oorlogsgodin die het lichaam van een jong meisje heeft overgenomen. Om deze taak te volbrengen, moet Seiya zijn eigen verleden onder ogen zien en een Knight of the Zodiac worden.
Hoewel Knights of the Zodiac visueel indrukwekkend kan zijn en enkele momenten van opwinding biedt, slaagt het er niet in om te ontsnappen aan de clichés en voorspelbaarheid van het genre. Voor fans van de manga kan de film mogelijk nog enige nostalgie oproepen, maar voor degenen die niet bekend zijn met het bronmateriaal, is het moeilijk om de film als meer dan alleen een teleurstellende en generieke fantasy actiefilm te zien.
De CGI is op bepaalde momenten zeer indrukwekkend en de manier waarop bepaalde scènes gefilmd zijn, voelt verfrissend aan. Maar het lijkt erop dat het team naarmate de film vordert iets te enthousiast is geworden en heeft besloten om all-out te gaan met de CGI. Dit zorgt ervoor dat het uiteindelijk storend wordt. Ook lijkt de CGI op sommige momenten weer erg ondermaats, alsof het door de post-productie heen is geslopen. Het Nederlandse tintje aan de film is ook niet erg noemenswaardig. Knights of the Zodiac bevestigt nogmaals dat Famke Janssen een beetje op haar retour is, aangezien ze totaal niet goed uit de verf komt in de film.
De film heeft ook een rol voor Sean Bean. En ja, zoals bijna altijd in de rollen die hij speelt, haalt ook hij het einde van de film niet. De momenten met Bean zijn spaarzaam, maar tegelijkertijd zijn het wel momenten waarop de film op zijn best is. Het goede acteerwerk van Bean is een verademing te midden van alle clichés. Naast Bean zijn de personages niet bepaald sympathiek en is er een minimale emotionele verbinding met hen. Het romantische aspect van de film is cliché en totaal ongeloofwaardig. De film is gebaseerd op een populaire mangaserie en lijkt op sommige aspecten volledig af te wijken van het bronmateriaal, terwijl het op andere momenten juist te veel vasthoudt aan elementen die beter losgelaten hadden kunnen worden, wat resulteert in ongeloofwaardige en overdreven scènes.
Knights of the Zodiac is een vermakelijke film, maar niet meer dan dat. De CGI is op bepaalde momenten zeer indrukwekkend, maar de film doet ook zijn best om het te overdrijven, waardoor het irritant en vervelend wordt. Sean Bean is een verademing en het verhaal, het concept op zich, is erg leuk, maar de hele film wordt overschaduwd door slecht acteerwerk, inspiratieloze personages en een overvloed aan clichés. Knights of the Zodiac krijgt als eindbeoordeling een 5,4.