De Castlevania serie volg ik vanaf het begin – in 2021 publiceerde ik bijvoorbeeld een filosofische analyse van de serie. Wegens drukte rond het organiseren van mijn nieuwe boekpresentatie, kan ik nu niet zo uitvoerig zijn als toen. Het nieuwe deel, Nocturne, is gemaakt door een andere schrijver, nadat de eerste schrijver, Warren Ellis, aftaaide n.a.v. aantijgingen in de seksueel grensoverschrijdende sfeer. In een rel die hiermee samenhing werd ook de regisseur, Adi Shankar, ontslagen. Als je niet zo’n aantijging aan je broek hebt in de mediawereld van vandaag, tel je niet mee. Denk recent maar aan Sandman en eerder Kevin Spacey – waardoor diens veelbelovende film over Gore Vidal in een vagevuur verkeert.
Nu dan de vraag: schept Nocturne dezelfde aanzuigende diepte als de eerste seizoenen? Het gaat over de Egyptische god Sekhmet, gekarakteriseerd als godin van de oorlog maar óók van de genezing. Haar priesteres Drolta is op zoek naar de perfecte opvolger van Sekhmet: die vindt zij in Elizabeth Bathory, een brute en sadistische heerser die de zielen van Sekhmet in zich opzuigt om de goddelijke krachten over te nemen. Hun tegenstanders – Alucard, Belmont, Juste en nog een reeks figuren – proberen ondertussen de laatste ziel van Sekhmet te vinden om daarmee het tij te keren. Het verhaal speelt tijdens de Franse Revolutie en het thema van revolutionaire omwenteling versus reactionaire counterrevolutie, is op de voorgrond van belang.
Ondertussen wordt er ook een gigantisch leger van nachtwezens gemaakt om die counterrevolutie uit te vechten. Deze scènes zijn zeer krachtig en levendig: alleen al de hoge kwaliteit van de gevechten maakt de serie absoluut het kijken waard. Het verhaal rond de nachtwezens vormt een afzonderlijk plot, en komt erop neer dat een jong meisje, Maria Renard, wraak wil op haar vader. Hij maakt namelijk nachtwezens voor de evil vampieren terwijl zij hartstochtelijk gelooft in de revolutionaire idealen. Deze vader – een diep gelovige christelijke abt – worstelt met het dilemma in hoeverre hij de krachten van Satan kan gebruiken om God te dienen. Ondertussen voeren de nachtwezens onderling discussies, in hoeverre zij geloven in de revolutionaire dan wel counterrevolutionaire idealen.
Dit subplot leidt tot de transformatie van Drolta in een nieuw type wezen: half-vampier, half-nachtwezen, wat visueel indrukwekkend in beeld wordt gebracht. Ze heeft een glad, gespierd lijf, slank en vrouwelijk maar duidelijk demonisch, met een huid van obsidiaan die glanst als olie onder een vlam.
Terugkomend op het verhaal: alle personages volgen hun eigen plot, en ieder plot is op zich de moeite waard. Helaas is er wel een plotlijn van een homoseksuele relatie tussen een Zuid-Amerikaanse vampier en een Franse tempelridder, waarbij je je afvraagt wat dit bijdraagt aan de ‘main quest’. Het antwoord is: die bijdrage is zeer beperkt, gezien dat duo weinig interactie heeft met Belmont, Alucard en Sara.
Hier staat dan weer een positief punt tegenover: veel woke-stereotypes over mannelijkheid en vrouwelijkheid worden overboord gekieperd. Belmont ontwikkelt zich in zijn adolescente masculiniteit, is niet enkel ondersteunend aan zijn vrouwelijke partner, maar neemt zelf ook het voortouw in de strijd. Hij laat zowel zijn zorgzame en beschermende kanten zien als zijn strijdlust en heldenmoed. En Sara is géén ‘Mary Sue’, een onstuitbare alleskunner – zij ondergaat hevige emotionele fluctuaties en hier is het Juste, in de rol van ervaren man op leeftijd, die haar emotioneel stabiliseert en richting geeft aan haar morele dilemma’s.
Conclusie: Episch, gewoon kijken dus! Al is het niet voor het plot, dan tenminste voor de actie en gevechten, meesterlijk! En oh ja, denk aan de boekpresentatie, zou tof zijn u daar te zien!
Heb je genoten van dit artikel? Trakteer ons dan op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen op Facebook, X, Instagram en Google Nieuws! Voor de laatste updates over je favoriete Netflix-series, word lid van onze Alles over Netflix Facebook-groep. Zo mis je geen enkel nieuwtje! Steun Sid Lukkassen via BackMe: en volg zijn Telegram-kanaal!