Recensie: 'Society of the Snow' - Spaanse Oscar-inzending verdient een groots compliment

vrijdag, 29 december 2023 om 18:12
md848eepm3dhzoqwgxxtvwh2vu5 scaled
Let op: Dit bericht bevat spoilers
De nieuwe Spaans-Uruguayaans-Chileense Netflix-film Society of the Snow (La sociedad de la nieve) is op de valreep een van de beste bioscoopfilms van 2023 gebleken, vooral vanwege de waanzinnig mooie dronebeelden van het besneeuwde Andesgebergte. Het is een lust voor het oog, mede ondersteund door de geweldige, rustige en spannende muziek van de welbekende componist Michael Giacchino.
Het aangrijpende verhaal gaat over 45 passagiers, waaronder 19 christelijke amateur-rugbyspelers, die in oktober 1972 van Montevideo (Uruguay) naar Santiago (Chili) dwars over het Andesgebergte vliegen. Onderweg crashen ze door een navigatiefout op een met sneeuw bedekte gletsjer. Vervolgens moeten ze 72 dagen zonder hulp van buitenaf zien te overleven omdat de eerste reddingspogingen mislukken. Ze worden niet gevonden omdat het witte vliegtuig wegvalt in de sneeuw.
society of the snow st 3 jpg sd high copyright 2023 ww entertainment 1140x570
Still 'Society of the Snow' via WW Entertainment
Waar in het begin het optimisme van de jongeren goed wordt verbeeld met een vrij goede jaren 70-sfeer, verandert de stemming na een behoorlijk beangstigende scène door de ongelooflijk realistische weergave van de vliegtuigcrash. Hierna volgt de film de overlevenden bijna 2 uur lang, wat spannend, aangrijpend en emotioneel is vanwege opluchting, inleving en de onnavolgbare overlevingsdrang van de groep op zo'n 4200 meter hoogte in de sneeuw.
Wetende dat ze geen medische spullen, weinig passende kleding en niet genoeg voedsel hebben om gedurende 72 dagen in deze hachelijke situatie en de bijkomende elementen - zoals vrieskou - te overleven, maakt het nog indrukwekkender. Persoonlijk werd ik vooral gegrepen door het feit dat wanneer mensen in de film overleden, je de namen en leeftijden voorbij ziet komen. Op zulke momenten realiseer je je hoe jong sommigen waren.
tkcchpddt8tcc6s68k1ojgr7c5k 1140x570
De makers hebben, aan de hand van interviews met de echte overlevenden, de hachelijke situaties realistisch kunnen nabootsen, wat resulteert in ongelooflijk realistisch acteerwerk. Dankzij de toewijding van elke acteur gedurende alle nagespeelde ontberingen - zoals een lawine die mensen levend begraaft terwijl ze 's nachts in het vliegtuigwrak schuilen, de vrieskou en het eten van mensenvlees van gestorven medepassagiers (gelukkig onherkenbaar in beeld gebracht) - krijg je een goed beeld van wat ze in 1972 hebben moeten doorstaan.
Alles bij elkaar genomen hebben de makers veel moeite gedaan om alles zo realistisch mogelijk in beeld te brengen zonder de grens van het onbetamelijke over te gaan. Dit soort films moet je op bioscoopformaat zien voor de beste ervaring. Je zit ruim 2 uur lang op het puntje van je bioscoopstoel, vol verbazing over hoe goed deze film is.
society of the snow st 4 jpg sd high copyright 2023 ww entertainment 1140x570
Society of the Snow (La sociedad de la nieve) draait nu in de bioscoop en is vanaf 4 januari te zien op Netflix. De film dingt mee als de Spaanse inzending voor een Oscar in de categorie beste internationale film. Bekijk hieronder de trailer.