Recensie: "Retribution" - Bommen, Berlijn en Benauwde Momenten

dinsdag, 19 september 2023 om 18:48
iixliceykkzmj0eg9ryj7f2cwsz scaled
"Retribution" is een film die trouw blijft aan het klassieke Liam Neeson-genre en voldoet aan de verwachtingen die je hebt van deze actieheld. Geregisseerd door Nimród Antal en geschreven door Chris Salmanpour, biedt deze actie-thriller een opwindende achtbaanrit van begin tot eind. Als er ooit een verzameling van Liam Neeson's beste films op Blu-ray verschijnt, mag "Retribution" absoluut niet ontbreken.
Het verhaal begint met Matt Turner, een financieel expert bij Nanite Capital in Berlijn, die op een dag zijn kinderen naar school brengt. Plotseling wordt krijgt hij een angstaanjagend telefoontje van een anonieme beller. Deze mysterieuze stem beweert dat er een bom onder Matt's autostoel is geplaatst. Hier begint een zenuwslopende strijd om te overleven, want de beller dreigt met detonatie als Matt ook maar probeert hulp in te schakelen.
q7myzk6bnpozkhiejbkmehjowiz 1140x570
Still 'Retribution' via TMDB
Wat "Retribution" onderscheidt, is het vermogen om de spanning gedurende de hele film vast te houden, zelfs terwijl het grootste deel van het verhaal zich afspeelt in een auto. Dit zou als beperkend kunnen worden beschouwd, maar de regisseur slaagt erin om boeiende shots binnen de auto af te wisselen met prachtige beelden van Berlijn en adembenemende achtervolgingsscènes.
rqo1womgixunk0tkfwppdd47rsd 1140x570
Still 'Retribution' via TMDB
Helaas voelt het subplot over Matt's huwelijk als een overbodige toevoeging aan het verhaal. Het draagt weinig bij aan de algehele spanning en lijkt eerder een clichématige afleiding. Aanvankelijk lijken de relaties tussen Matt en zijn kinderen ook clichématig te zijn, met opstandige tieners en geheime liefdes, maar naarmate de film vordert en de dreiging serieuzer wordt, laat de film deze stereotypen gelukkig achter zich.
tuludp04ndwsy372myihua2qdnv 1140x570
Still 'Retribution' via TMDB
Liam Neeson schittert zoals altijd in zijn rol en draagt de film met zijn kenmerkende charisma. Hoewel het verhaal van "Retribution" niet baanbrekend is, gezien het een remake is van de Spaanse film "El Desconocido" uit 2015, levert het wel een snelle, onderhoudende actie-thriller op. De film begint meteen met actie en weet die spanning vast te houden tot aan het einde.
"Retribution" is een film die de fans van Liam Neeson zeker zal bevallen. Ondanks enkele kleine tekortkomingen is het een solide actiefilm met een hoog adrenalinegehalte. Daarom verdient deze film een eindbeoordeling van 7,4. Ga jij de film kijken? Retribution draait vanaf aanstaande donderdag in de bioscoop.