Review: "Sunkenland" - Waterworld de game?

vrijdag, 15 september 2023 om 14:31
ss f08b1e1c97774f7bb58c5a85a58305243c5051841920x1080

Een Unieke en Vermakelijke Survival Ervaring

De nieuwe indiegame "Sunkenland", vergelijkbaar met populaire survivalgames zoals "Green Hell" en "Stranded Deep", speelt zich af in een setting die sterk doet denken aan de film "Waterworld." Hoewel Sunkenland nog niet helemaal hetzelfde niveau bereikt als de eerder genoemde titels, is het duidelijk dat het op de juiste weg is en enkele boeiende elementen te bieden heeft.
Voor de filmliefhebbers onder ons die bekend zijn met de film "Waterworld" uit 1993 met Kevin Costner en zich daar kostelijk mee hebben vermaakt, zullen zich hoogstwaarschijnlijk ook in hun element voelen met Sunkenland. Hoewel de game geen directe relatie heeft met de film, lijkt het op bepaalde momenten geïnspireerd te zijn door de film, althans, dat is onze interpretatie.
ss b3c667c680bfb987b41e2c16ed85289448f496a61920x1080 1140x570
Still 'Sunkenland' via Steam

"Waterworld" de game?

Je belandt in een verwoeste wereld waarbij bijna de hele aarde is overstroomd. Slechts enkele kleine eilandjes zijn nog overgebleven, waarbij het gevaar van andere facties op de loer ligt. In eerste instantie hebben we de game rustig verkend en op de easy modus gezet. Het verzamelen van benodigdheden, vooral onderwater, is zowel vermakelijk als effectief. Je moet goed opletten of je voldoende lucht hebt en je duik onderwater goed timen. Zelfs snel een koelkast plunderen kan fataal zijn, tenzij je de juiste voorwerpen en grondstoffen verzamelt waarmee je je uitrusting kunt upgraden om dit soort situaties te voorkomen.
ss 11c453439f62c8f354e072493632ebcae48edb9c1920x1080 1140x570
Still 'Sunkenland' via Steam

Ontdekken, bouwen en stijlvolle absurditeit

Het bouwen van een basis is een zeer plezierige ervaring gebleken. Hoewel je kunt worden aangevallen door andere facties, blijkt dit op de easy modus niet echt een groot probleem te zijn. Wel kan het soms lastig zijn om te bepalen welke basisbenodigdheden je als eerste moet prioriteren, zoals het maken van een waterzuiveringsapparaat of het creëren van vuur voor de koude nachten, vooral als je besluit laat in de avond nog een duik te nemen. Het vraagt om een slimme planning om je overlevingskansen te vergroten.
Hoewel de game nauwelijks tot geen verhaal heeft, doet dat er eigenlijk niet toe. Sunkenland draait vooral om verkennen, bouwen, nog meer verkennen, het upgraden van items, het aanvallen van nabijgelegen vijanden, en ga zo maar door. Hoewel dit repetitief en saai zou kunnen klinken, biedt het toch een aangename en rustgevende game-ervaring. De relaxte muziek draagt ook bij aan een gevoel van ontspanning. Het verzamelen van grondstoffen en items is de moeite waard, omdat je soms verrassend leuke items kunt vinden waarmee je je epische basis op het water of op een eiland verder kunt uitbreiden.
De items die je vindt, zijn vaak willekeurig, wat tegelijkertijd nogal komisch kan zijn. Op een gegeven moment liep mijn personage rond op hoge hakken, gehuld in een leren outfit en met een riddershelm op het hoofd. Tja, waarom ook niet? Als dat de items zijn met de beste statistieken, dan gaan we gewoon voor stijlvolle absurditeit.
ss 9623d90346aaa1547560cfdaf4f27ba2bbafc29c1920x1080 1140x570
Still 'Sunkenland' via Steam

Uitkijken naar toekomstige updates

Visueel gezien biedt de game niet echt iets baanbrekends en valt het in de categorie 'oké', zonder al te veel bijzonderheden. Voor een indie game is het echter visueel prima in orde, hoewel we verwachten dat toekomstige updates de game zowel visueel als qua gameplay naar een geheel nieuw niveau zullen tillen. De ontwikkelaars beloven namelijk een creatieve modus, meer voertuigen, uitgebreidere aanpassingsmogelijkheden voor personages, quests en diepgaande lore.
We hebben de game in de singleplayermodus gespeeld, maar als je deze samen met anderen kunt spelen, waarbij je gezamenlijk een basis kunt bouwen, vijanden kunt verslaan en items kunt verzamelen, dan zal dit ongetwijfeld een veel leukere en boeiendere ervaring bieden.

Sunkenland heeft bewezen de moeite waard te zijn. Met een prijskaartje van €19,50 is de game betaalbaar, maar in zijn huidige staat misschien nog net een tikje te duur. We verwachten echter dat de aangekondigde updates de game aanzienlijk zullen verbeteren en de prijs rechtvaardigen.