Review: "Lord of the Rings: Return to Moria" - Een vermakelijke terugkeer naar Midden-Aarde

dinsdag, 24 oktober 2023 om 15:49
652d293c321d770f2294d65a lotr rtm waterfall 2 rev screengrab
Na de teleurstelling van Lord of the Rings: Gollum, waren we aanvankelijk wat terughoudend om onze verwachtingen hoog te stellen voor de nieuwste toevoeging aan de Lord of the Rings-franchise. Maar gelukkig slaagt Return to Moria erin om de eer van de franchise enigszins te herstellen. Hoewel het niet de epische RPG-game is waar velen op hadden gehoopt, biedt het genoeg om Lord of the Rings-fans te boeien en hen diep in de donkere diepten van Moria te trekken.
De game begint op een veelbelovende noot en weet al snel de kenmerkende sfeer van de Peter Jackson-films over te brengen. Het helpt zeker dat John Rhys-Davies, die Gimli in de films vertolkte, de speler meteen meeneemt op een avontuur in Moria. De game speelt zich af in The Fourth Age en raakt daardoor niet direct het verhaal van de Lord of the Rings-boeken en films.
652d27a0bbb8f556562fd0da lotr returntomoria screenshot 10 22 03 1140x570
Still 'Lord of the Rings: Return to Moria' via Free Range Games
Op basis van de trailer hadden we een soort Minecraft-achtige ervaring verwacht, met veel bouwmogelijkheden in de diepten van Moria. In het begin is er echter nog weinig sprake van bouwen, en voelt het eerder aan als een RPG-game. De tutorial leert ons over verkennen, bouwen, craften, en meer. Pas later in het spel wordt duidelijker wat de game wil bereiken.
Het doel van "Return to Moria" is om te overleven en uiteindelijk de eens zo glorieuze Mijnen van Moria te herstellen, waarmee het epische koninkrijk der dwergen in zijn vroegere glorie wordt hersteld. Tijdens je avontuur ontgrendel je nieuwe hulpmiddelen, zoals een hamer, waarmee je de wereld kunt herbouwen. Bovendien zijn er verschillende schatkisten verspreid over het spel die je kunt openen door sleutels te vervaardigen. Naarmate je dieper de diepten van de Mijnen van Moria verkent, zul je merken dat elk gebied zijn eigen unieke sfeer heeft, met eigen vijanden en items om te maken en te ontdekken. "Return to Moria" bevat tal van dergelijke kenmerken die typerend zijn voor een RPG-survivalgame.
Hoewel we de game solo hebben gespeeld, is dit duidelijk een titel die zich uitstekend leent voor multiplayer-ervaringen, waarbij je met anderen op een server een episch dwergenrijk kunt creëren. Dit online aspect is een welkome toevoeging aan de wereld van Tolkien en we vermoeden dat het veel spelers zal aantrekken. De game ziet er goed uit, de voice acting is vermakelijk en de karakteraanpassingsmogelijkheden zijn voldoende uitgebreid. Bovendien biedt het een geweldige ervaring vanuit het perspectief van de dwergen. Hoewel bekende personages zoals elven en hobbits ontbreken, maken de orcs hun opwachting, wat de sfeer trouw blijft.
651f127f5e1d6043d4785b16 dwarf discovering a history stone 1140x570
Return to Moria heeft een redelijke prijs voor wat het te bieden heeft. Hoewel het geen grootschalige epische game is die je zou verwachten van een Lord of the Rings-titel, is het veruit beter dan de teleurstellende Gollum-game die eerder dit jaar verscheen. De game weet perfect de sfeer van Tolkien's wereld vast te leggen en is wat ons betreft een waardige toevoeging aan de franchise.
We kijken ernaar uit om ons eigen rijk onder de berg verder uit te bouwen in de hoop ooit Gandalf of andere epische personages te verwelkomen. Het lijkt erop dat de game een succes zal worden, en toekomstige uitbreidingen zijn onvermijdelijk. Momenteel is de game beschikbaar voor pc, maar later zal hij ook speelbaar zijn op consoles.