Review: "Heavy Dutch Challenge" - Een Off-Road Uitdaging voor Truckfans

zaterdag, 16 september 2023 om 19:20
ss eb47a66340d5f8f483b99bce38df64e27585f235

Heavy Dutch Challenge: De Ultieme Simulatie voor Off-Road Truckliefhebbers

Tegenwoordig zijn er een overvloed aan simulatiegames beschikbaar, voor bijna elk denkbaar scenario. Echter, "Heavy Duty Challenge" onderscheidt zich door zijn serieuze benadering en streven naar realisme binnen het simulatiegenre. De marketingcampagne van "Heavy Dutch Challenge" (HDC) is overtuigend, en op het eerste gezicht zou je bijna denken dat het om een uitbreidingspakket (DLC) voor Gran Turismo of een soortgelijke racesimulator gaat, mede dankzij de aanwezigheid van gelicentieerde vrachtwagens.
Toch is HDC verre van een racegame; het biedt eerder een uiterst langzame ervaring waarbij je van punt A naar punt B moet zien te komen, vaak met frustrerende obstakels op je pad.
ss 2d6c989d92505c2092c4536b73c0433a95735f1f 750x375
Still 'Heavy Duty Challenge' via Nano Games

Realisme

Ondanks dat het er aanvankelijk misschien wat saai uitziet, heeft HDC ons toch aangenaam verrast. Zelfs als je normaal gesproken niet veel hebt met autorijden, laat staan met het besturen van enorme vrachtwagens met al die technische toestanden. Deze game is echter goed verzorgd als het gaat om precisie, of je nu de juiste versnelling moet kiezen of moet schakelen tussen verschillende vormen van wielaandrijving. Volgens recensies op Steam zijn er bepaalde aspecten die juist als minder realistisch worden beschouwd, maar als leek vielen mij deze niet direct op.

Is Volharding de Sleutel tot Succes?

Het is verleidelijk om volhardend te blijven proberen wanneer je herhaaldelijk vastloopt. Echter, bevond ik me vaak op een punt waarop ik besloot om de game uiteindelijk gefrustreerd uit te schakelen. Het kan behoorlijk ontmoedigend zijn om na 20 minuten rijden van punt A naar B eindelijk bij een brug aan te komen, om vervolgens, bij pech, weer helemaal opnieuw te moeten beginnen. Zodra je vrachtwagen kantelt, is het helaas game over.
Wat betreft de keuze van vrachtwagens, biedt HDC een redelijke variëteit aan gelicenseerde voertuigen om uit te kiezen. Voor mij als leek in de wereld van vrachtwagens blijft echter onduidelijk wat de verschillen zijn tussen deze voertuigen en welke het meest geschikt is voor welk level. Dit is waarschijnlijk informatie die auto- en vrachtwagenexperts wel zullen kunnen waarderen.
ss 8f0b67e4980d060481cfd8c7c497b2d0e6480b6e 1140x570

Upgrades en Uitdagingen

De upgrades die je aan je voertuigen kunt doorvoeren in HDC zijn niet bijzonder spectaculair, en het ontbreekt aan de mogelijkheid om visuele verbeteringen aan te brengen. Tijdens het spelen kun je verschillende camerastandpunten kiezen, maar de derdepersoonsweergave blijkt allesbehalve succesvol. De game lijkt je te dwingen om voor een zo realistisch mogelijke ervaring te kiezen, waarbij je plaatsneemt achter het stuur in de eerstepersoonsweergave.
Hoewel dit soms uitdagend kan zijn, kun je de game vrij snel onder de knie krijgen. Toch bereik je op een gegeven moment een punt waarop je vastloopt, letterlijk. In mijn geval was dat helaas een reden om te stoppen met spelen. Bovendien ontbreekt achtergrondmuziek tijdens je ritten, en sommige geluiden van de trucks worden na verloop van tijd bijzonder irritant.
ss 4f9c8a3cd1664f4613571149b3223973599f1775 1140x570

"Heavy Duty Challenge" (HDC) heeft bewezen een waardevolle game te zijn met veel potentie. Met een prijskaartje van €29,99 neigt het naar de dure kant, gezien de hoeveelheid content die wordt geboden. Niettemin is er ongetwijfeld een specifieke doelgroep voor deze game, en liefhebbers van Off Road Trucks zullen zeker niet teleurgesteld worden. Voor casual gamers is het wellicht verstandig om deze game over te slaan of in ieder geval nog even te wachten tot er een aantrekkelijke aanbieding beschikbaar is.